Door Martha School op 8 juni 2017

Aanpak van laag geletterdheid door Partij van de Arbeid

In Nederland zijn 1,3 miljoen volwassenen die niet volledig mee kunnen doen, omdat ze laag geletterd zijn. Dit betekent dat lezen, schrijven, rekenen en omgaan met de computer een hele opgave kan zijn. Laag geletterdheid hangt vaak samen met chronische armoede, werkloosheid en financiële afhankelijkheid.

Het aantal laag geletterden in de gemeente Meierijstad ligt rond de 13 tot 16% van de totale beroepsbevolking.  De Partij van de Arbeid Meierijstad vind dat deze tweedeling tussen mensen die wel en mensen die niet mee kunnen doen, doorbroken moet worden. Niet voor niets hebben we in het verkiezingsprogramma opgenomen dat we willen dat laag geletterdheid en taalonderwijs worden aangepakt.
Lid van de PvdA-steunfractie Martha School heeft de bijeenkomst ‘Taal begint lokaal’ – georganiseerd door Cubiss en Stichting lezen en schrijven in de gemeente Oss – bezocht. Haar conclusie: Ik ben  nog meer overtuigd geraakt van het belang van een aanpak van laag geletterdheid: door taal kan en mag je meedoen.
In het mijlpalen document van 2017 is opgenomen dat de gemeente Meierijstad in 2018, samen met de partners in dit veld, een aanvalsplan laag geletterdheid gaan op stellen. De Partij van de Arbeid vindt dit een prima ontwikkeling, we wachten af en blijven alert.

Martha School

Martha School is bestuurslid. Tot aan de fusie van de afdelingen was ruim 25 jaar actief in het bestuur van de afdeling PvdA Sint-Oedenrode. In het verleden heeft zij ook voor de PvdA in de raad gezeten. Tot 2016 was zij actief in de gewestelijk werkgroep participatie van de PvdA . Vanuit haar organisatie ‘Omwenteling’

Meer over Martha School

Waar ben je naar op zoek?