16 november 2016

Boskant en Olland vragen een beter gemeentebestuur

Toen dinsdagavond de debatrondes tussen de lijsttrekkers voorbij waren, kwamen de kleine kernen zelf aan de beurt. Verschillende mensen uit de 10 kleinste dorpen van Meierijstad stelden vragen aan de lijsttrekkers die op het podium stonden. Daaruit sprak de nodige teleurstelling in mensen die niet op dat podium stonden: het college van burgemeester en wethouders van Sint-Oedenrode.

Inwoners uit Olland en Boskant toonden zich kritisch over de steun die ze de voorbije jaren kregen vanuit het Roois college. Toch een college dat gedomineerd wordt door de lokale partijen, waar traditioneel veel op gestemd wordt in de kleine kernen. Dat zou deze verkiezingen wel eens anders kunnen zijn.

Zo was er in Boskant onbegrip voor de keuzes die het college maakte rondom de herinrichting van het dorpsplein. Het ging op slot en de enige buurtsuper die er nog te vinden is, lijdt daar onder. PvdA lijsttrekker Menno Roozendaal die de afgelopen periode met diverse inwoners van Boskant sprak: “Boskant ziet graag dat die buurtsuper blijft. Die vervult ook een sociale functie in het dorp. Net als grandcafe De Vriendschap dat bij de school en aan de doorgaande weg ligt. Beide moeten aan die weg goed aangegeven staan, zodat mensen van buiten Boskant daar ook aanleggen. Om van daaruit te wandelen of te fietsen, maar zeker ook te consumeren. Dat extra beetje omzet maakt het voor die lokale ondernemers net wat makkelijker”. De bereikbaarheid, zeker bij werkzaamheden, is hier echt van levensbelang voor ondernemers en daar heeft de gemeente geen aandacht voor gehad.

De Dorpsraad Olland stuurde eerder al de politieke partijen van Meierijstad een brief. Daarin kreeg het Roois college al een stevige veeg uit de pan. Slechts 8 woningen in 10 jaar tijd werden er gebouwd. Olland vreest voor haar pas nieuwgebouwde basisschool. Menno Roozendaal: “De school zit nog niet aan de opheffingsnorm. Maar er moeten wel kinderen blijven komen om de groepen te vullen. Daarom is betaalbare woonruimte in zowel de huur- als de koopsector van groot belang. Anders krijg je de jonge mensen en gezinnen echt niet. En voor de leefbaarheid is het goed om tegenwicht te bieden aan de vergrijzing. Genoeg jongeren uit Olland willen volgens mij ook graag in hun dorp blijven wonen”.

De PvdA Meierijstad heeft oog voor de kleine kernen. We snappen dat er gebouwd moet worden en dat maatschappelijke voorzieningen voor onderwijs, sport en ontmoeting juist daar beschermd moeten worden. En dat begint inderdaad met aantrekkelijke en beschikbare woningen. Dat was een boodschap van alle dorpen die dinsdagavond niet mis te verstaan was.