Breuk binnen Team Meierijstad leidt tot nieuwe situatie coalitie

Door Henk Engelmoer op 13 maart 2019

Een donderslag bij heldere hemel kun je het niet noemen, de breuk binnen Team Meierijstad. Eerder al vertrok fractievoorzitter Janine Heisterkamp, nu leidt de breuk tot het vertrek van wethouder Eus Witlox. Toch verrast de breuk de coalitiepartners in het College van Meierijstad CDA, VVD en PvdA.

In het persbericht formuleert Team Meierijstad het als volgt: “De huidige fractie van Team Meierijstad gaat verder in twee afzonderlijke fracties. Doordat het vormen van één goed draaiende partij niet is gelukt, heeft initiator en mede-oprichter van Team, Eus Witlox, besloten dat hij niet verder wil in zijn rol van partijleider en wethouder. “
En verder: “De twee fracties binnen Team willen graag dat Eric van den Bogaard, namens hen, aanblijft als wethouder.”
Volgens de partij “werkte de onderlinge chemie en samenwerking werkte onvoldoende. De 6 partijculturen, een nieuwe gemeente met een andere schaal, nieuwe vergaderstructuren en een boordevolle agenda verhinderden dat de onderlinge banden voldoende konden groeien.”
Volgens het Brabants Dagblad vanmorgen ligt de scheidslijn tussen de twee nieuwe fracties vooral rond leden van het voormalige DORP/ABS uit Schijndel en DGS/BVT uit Sint-Oedenrode, het andere rond leden van DDB uit Veghel.

Stabiliteit

Voor PvdA-fractievoorzitter Sikko Oegema staat het handhaven van de stabiliteit van de coalitie voorop: “De coalitie moet zijn ingezette koers kunnen voortzetten.” Hij vindt het jammer dat “het wethouder Eus Witlox niet is gelukt zijn intenties in Meierijstad waar te maken.” De PvdA-voorman voegt daaraan toe dat “de PvdA zich constructief zal opstellen bij nieuwe besprekingen.”

Vraag is naar wat er nu staat te gebeuren. Allereerst natuurlijk al rond de vraag of er een nieuwe politiek partij ontstaat met een eigen fractievoorzitter per partij. Verder of de coalitie in deze samenstelling het werk kan voortzetten.
Het antwoord ligt nog helemaal open, spannend is het zeker.

Henk Engelmoer

Henk Engelmoer is bestuurslid van de PvdA in Meierijstad en als zodanig verantwoordelijk voor communicatie en mediabeleid

Meer over Henk Engelmoer