De ‘algemene beschouwingen’ van Sikko Oegema

5 november 2018

Afgelopen week presenteerde PvdA-fractievoorzitter Sikko Oegema zijn ‘algemene beschouwingen’. De bijdrage is hieronder integraal overgenomen:

“Voorzitter,

We houden geen algemene beschouwingen, maar de PvdA heeft wel een paar vragen/suggesties aan het college. Vanuit de PvdA maken we complimenten aan alle medewerkers van de gemeente die meegewerkt hebben aan deze begroting en aan het college, de begroting is overzichtelijk en overwegend goed leesbaar. De leesbaarheid van de begroting gaat in kwaliteit vooruit. Het pad dat we als gemeente Meierijstad ingeslagen zijn om in klare taal te schrijven, krijgt vorm en gaat vanaf 2019 nog meer vorm krijgen door trainingen en taalcoaches. Hulde!

Kijkend naar de begroting voorzitter:

Citymarketing

We streven naar een kenmerkend en onderscheidend profiel. We willen meer naamsbekendheid genereren voor de gemeente. De PvdA blijft kritisch ten aanzien van dit voornemen. We weten één ding zeker: Paaspop wordt gehouden in Schijndel, de Mars staat in Veghel en streekpark Kienehoef ligt in Sint-Oedenrode. Deze onderwerpen zullen niet worden geassocieerd met Meierijstad. De PvdA vindt dat we ons als gemeente moeten onderscheiden in een goede dienstverlening aan de burger en bedrijfsleven. Een goed vestigingsklimaat voor bedrijven, een aantrekkelijk buitengebied, dát moet ons onderscheiden. Als onze nieuwe gemeente van binnenuit laat zien wat ze kan, dan volgt de naamsbekendheid van zelf.

Vervoer over water en land

De PvdA stelde een schriftelijke vraag over de gevolgen voor het wegennet van Veghel wanneer vervoer over water een succes wordt en dat hopen we natuurlijk! Is er rekening gehouden met de inrichting van het wegennet wanneer meer containerschepen de haven van Veghel aan doen? Extra knelpunt kan dan natuurlijk worden De Korte Haak! Wij vragen het college hier op voorhand aandacht voor te hebben en niet af te wachten totdat het probleem zich aan doet. Er nu reeds op anticiperen!

Duurzaamheid

Dit thema zou niet onbesproken mogen blijven, ware het niet dat de duurzaamheidsnota over twee dagen besproken gaat worden.

Arbeid

Het hebben van fatsoenlijk betaald werk vindt de Partij van de Arbeid buitengewoon belangrijk: Eén van de sleutels tot geluk. Het betekent immers meedoen in de samenleving, erbij horen. Dat gunnen we iedereen. Ook aan mensen in de bijstand,  statushouders en bepaalde groepen nuggers (niet-uitkeringsgerechtigden). Soms kunnen relatief eenvoudige maatwerkoplossingen een wereld van verschil betekenen voor deze groepen. Denk bijvoorbeeld aan statushouders met een rijbewijs dat hier in Nederland niet geldig is. Met enkele rijlessen en een examen kan zo iemand direct aan de slag. Waarom bieden we dat maatwerk niet aan. Insteken op duurzame inzet en niet al te strak in de procedures gaan hangen om mensen zo snel mogelijk aan het werk te zetten, is de insteek waar  de PvdA voor staat: Maatwerk!

OZB

Het is goed dat de gemeente Meierijstad de OZB niet heeft verhoogd met de voorgenomen 2%. Het is bij de PvdA niet alleen hozanna ten aanzien van dit punt. Extra ruimte voor het oplossen van knelpunten in de toekomst in het sociaal domein, verbeteren van gemeenschappelijke regelingen, realiseren van een zwembad, verbetering van de openbare ruimte etc. Maatregelen die direct toegevoegde waarde hebben voor onze inwoners, dan valt er met ons te praten over het verhogen van de OZB. Maar dat kan pas volgend jaar.

En die laatste opmerking Voorzitter impliceert dat de Partij van de Arbeid de begroting niet zal amenderen en dus akkoord gaat met deze begroting 2019.”

Waar ben je naar op zoek?