Door op 10 juni 2015

Een gemeentehuis(je) in elk dorp

De start van Meierijstad gaat de gemeente niet verder op afstand zetten van de burger, maar brengt die gemeente juist letterlijk dichterbij. Zonder noemenswaardige kosten kan een gemeentelijk loket in alle dertien kernen worden geopend. En zo krijgt elke kern een gemeentehuis. Nou ja, gemeentehuisje. PvdA Schijndel presenteert het idee vanavond tijdens een vergadering van de raadscommissie.

Bij die vergadering staat het zogenoemde dienstverleningsconcept op de agenda, een document waarin wordt beschreven hoe de gemeente diensten wil aanbieden aan inwoners. Een mooi stuk, al worden de inwoners volgens de PvdA wel heel erg als klanten beschouwd. Je zou bijna het idee krijgen dat de gemeente een bedrijf is dat, zoals een supermarkt dat doet, klanten wil werven en tevreden wil stellen. De werkelijkheid is natuurlijk dat de inwoners samen de gemeente vormen en samen de baas zijn over de gemeentelijke organisatie. En daar dus ook verantwoordelijk voor zijn.

Dependance

Hoe dan ook, met de oprichting van Meierijstad gaat er nogal wat veranderen voor de gemeentelijke organisatie en voor de inwoners. Wat de Schijndelse subafdeling van PvdA Meierijstad betreft, wordt het ondanks beperkte budgetten vooral beter. De fractie in Schijndel bedacht dat in elke kern een soort dependance van de gemeente kan worden opgericht. In grote kernen, met veel contacten, kan zo’n vestiging vijf of zes dagen per week geopend zijn (graag ook op zaterdag, dat komt inwoners vast goed uit) en in hele kleine kernen is het een kamer in een dorpshuis en daar zijn de openingstijden wat beperkter.

En nee, dat is niet duur. Steeds meer mensen handelen contacten met de gemeente via internet af en dat gaat alleen maar toenemen. En zo houden ambtenaren meer tijd over voor de relatief kleine groep die één op één contact wenst. Bij de inwoners thuis of dus in de dependances. De gebouwen staan er al, in de vorm van gemeente- en dorpshuizen. Dus ook wat dat betreft slaat het geen gat in de begroting. Overigens baalt de PvdA ervan dat een ambtelijke werkgroep nu al druk is met een huisvestingsplan voor de nieuwe gemeente. De partij vindt dat met dit plan pas moet worden begonnen als het dienstverleningsconcept helemaal klaar is.

Dichterbij

Met het plan van de PvdA komt de gemeente niet verder weg te staan van de burger – pardon: inwoner -, maar juist dichterbij. Ook plezierig: we maken van die dependances meteen ook de contactcentra van de sociale wijkteams. In Schijndel is dat team nu nog op een aparte locatie te vinden. Nergens voor nodig, aldus de PvdA. Inwoners hoeven zich niet af te vragen waar ze voor welke vraag moeten zijn. Of het nu gaat om die bouwvergunning, de verlenging van dat rijbewijs, zorgen over dementerende moeder of het aanvragen van een traplift: u moet bij uw lokale overheid zijn. Die lokale overheid kunt u bellen of mailen. Maar u kunt er ook even langs gaan. Want uw gemeente zit in uw dorp.

Vindt tenminste de PvdA.