19 augustus 2015

Fusie, goed voor de democratie

De PvdA is de dag vrolijk begonnen. Met blijdschap lazen de sociaaldemocraten in het Brabants Dagblad over het ambtelijke advies om Meierijstad een eigen sociale dienst te geven. ‘De volksvertegenwoordiging krijgt dankzij de fusie meer te zeggen,’ aldus het Schijndelse raadslid Laurens van Voorst.

PvdA Schijndel heeft tijdens debatten over de fusie steeds weer dat, volgens de partij nogal onderbelichte, argument benadrukt: fusie versterkt de lokale democratie. Omdat de gemeenten Veghel, Sint Oedenrode en Schijndel relatief klein zijn, moeten momenteel allerlei best belangrijke diensten worden gedeeld met andere gemeenten. Dat maakt de invloed van de gemeenteraden in de drie gemeenten – en dus van de inwoners – klein.

‘Gemeenschappelijke regelingen, waarbij diverse gemeenten dus een bepaalde dienst samen runnen, zijn gewoon niet erg democratisch,’ aldus Laurens. ‘De gemeente Meierijstad is met bijna 80.000 inwoners groot genoeg een eigen gemeentelijke sociale dienst op te zetten. De ambtenaren zitten, wat hun advies betreft, op één lijn met de PvdA. We krijgen meer dan ooit de kans zelf beleid te voeren. Goed voor de democratie dus, die fusie van Schijndel met Sint Oedenrode en Veghel.’

En het is ook nog eens praktisch. Als de sociale dienst straks een afdeling van de gemeente wordt, zijn een dagelijks en algemeen bestuur niet meer nodig. ‘Scheelt een hoop rompslomp,’ voorspelt Laurens.