29 mei 2016

Het centrum van Veghel wordt een spookstad

Het resultaat van een middagje bakfiets in Veghel

“Het centrum van Veghel wordt een spookstad”

Dat was zaterdag 28 mei een veel gehoorde klacht van de Veghelse burgers op de vraag “In Veghel is alles prima?”. Voor de tweede keer in korte tijd stonden we met een aantal actieve PvdA-leden met de bakfiets in Veghel. Op het pleintje Meierijgaarde, in het zonnetje op de bankjes, waren de mensen erg spraakzaam en bereid om hun mening over Veghel te geven. Het resultaat was een rijk gekleurd overzicht van memoblaadjes. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet.

Wat ons vooral opvalt is dat ongeveer 85% van de bevraagden niet tevreden is met het centrum van Veghel. Daarbij is men met name ontevreden over het winkelcentrum van Veghel en de vele winkels die daar leeg staan. Aanpak van de leegstand heeft hoge prioriteit. Ook vaak genoemd zijn het ontbreken van levendigheid en het schrille aanbod aan winkels (diversiteit). De ontwikkelingen op de Noordkade zouden daar de oorzaak van zijn.

De PvdA gaat nu bekijken welke punten kunnen worden meegenomen in ons verkiezingsprogramma, en kijken of er oplossingen mogelijk zijn die ook uitvoerbaar zijn. Dit kan echter alleen voorzover we er invloed op kunnen uitoefenen, en daar hebben uw steun bij nodig, in ieder geval bij het uitbrengen van uw stem op 23 november 2016. Wij rekenen op u.

Opmerkingen over het centrum en de Noordkade

– Te veel leegstand in het centrum: het centrum wordt een spookstad
– Er moet meer diversiteit komen aan winkels en horeca
– De historische zaken die van oudsher in Veghel zitten, moeten behouden blijven voor Veghel
– Er is veel overlast van vandalisme en lawaai in het centrum
– Meer gezelligheid in het centrum
– Centrum moet voorrang krijgen boven de Noordkade
– Niet alle voorzieningen zijn goed bereikbaar voor mindervaliden
– Toegankelijkheid van het centrum moet beter voor mindervaliden. De bestrating in het centrum is slecht en erg oneffen en dus gevaarlijk voor mindervaliden (rolstoelers, mensen met een rollator, slechtzienden)
– Vorstenbosch moet bij Uden worden gevoegd: Uden is veel gezelliger dan Veghel (1 keer genoemd)

Ook zijn er mogelijke oplossingen gegeven: pak de verhuurders aan, de eigenaren van het vastgoed. Die vragen namelijk veel te hoge huurprijzen voor het vastgoed. En laat buiten het centrum niet te veel winkels toe.

Over de dienstverlening van de gemeente
– Medewerking aan startende ondernemers moet sneller en beter: alles duurt te lang
– De gemeente moet leren om mee te denken, niet tegen te denken
– Invloed van burgers is beperkt en er wordt selectief geluisterd