Door Sikko Oegema op 22 februari 2017

Het eerste avondje ‘bobben’

Donderdagavond 16 februari zaten we voor het eerst bij elkaar: raadsleden, wethouders, commissieleden, burgers en ambtenaren. Heel deftig gezegd ging het om de eerste avond beeld- en oordeelvormende bijeenkomst (bob) van de gemeente Meierijstad. De bedoeling is eenvoudig: de gemeentelijke besluitvorming meer af te stemmen op betrokkenen door ze vooraf te horen. Daar ging het om op donderdagavond 16 februari. , dát is de bedoeling. Een onderdeel daarvan is de inspreekronde en dat bleek gelijk een schot in de roos.
Een opvallende inbreng kwam van mevrouw Heykoop. Ze wilde weten wanneer de gemeente stopt met het geven van een vergoeding van € 150 wanneer bewindvoerders hun werk niet goed doen. Wethouder Menno Roosendaal (PvdA) hoefde over zijn reactie niet lang na te denken: “Het is bekend dat er misstanden zijn en ik overweeg bewindvoerders vanuit de gemeente Meierijstad aan te stellen.” Een antwoord geheel in lijn van het verkiezingsprogramma van onze partij. Mevrouw Heykoop kan er daarom op rekenen dat de fractie dit punt scherp in de gaten zal houden.

Het mooie van deze bijeenkomsten (er volgen meer) is dat inwoners van Meierijstad hun vragen niet hoeven op te kroppen, maar ze daar direct aan raadsleden en wethouders kunnen stellen en zo er niet direct een antwoord mogelijk is, in ieder geval zorgen dat hun punt de politieke agenda bereikt.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema