Iedereen doet mee, toch?

Door Martha School op 18 januari 2018

Eind vorig jaar was de Partij van de Arbeid aanwezig bij het symposium van de pas opgerichte stichting toegankelijk Meierijstad. Deze stichting heeft als doel dat mensen met een beperking ‘normaal en gewoon’ mee kunnen doen aan de samenleving. Ook wel de inclusieve samenleving genoemd.

Dit betekent dat de overheid, bedrijven, zorginstellingen, scholen enz. het logisch vinden dat er rekeningen wordt gehouden met en aandacht is voor mensen met een beperking. Dit zijn ongeveer 12% van onze inwoners. Als je dit doet in de ontwikkelingsfase van woonwijken, kantoren en scholen kost het niet eens beduidend meer geld. Reparatie achteraf kost wel aanzienlijk veel en is soms zelfs niet meer te realiseren. Ook hier geldt weer ‘werken aan de voorkant’, preventief werken dus, draagt bij aan een vriendelijk en sociale leefomgeving, een standpunt dat de Partij van de Arbeid van harte ondersteunt.

Scholenproject
De stichting vindt het belangrijk dat de ‘niet-beperkten’ zich bewust worden wat het betekent en wat de gevolgen zijn om niet volwaardig deel te kunnen nemen aan de samenleving. Een voorbeeld daarvan is het scholenproject, dat ontwikkelt is door de stichting. Kinderen en jongeren ervaren in een uur tijd wat het betekent om blind, slechtziend, niet kunnen lopen of slechthorend te zijn.
Het was een inspirerende middag, met veel ideeën uitwisseling en de toezegging van de gemeente dat men voortaan bewust rekening gaat houden met mensen met een functiebeperking.

Martha School

Martha School is bestuurslid. Tot aan de fusie van de afdelingen was ruim 25 jaar actief in het bestuur van de afdeling PvdA Sint-Oedenrode. In het verleden heeft zij ook voor de PvdA in de raad gezeten. Tot 2016 was zij actief in de gewestelijk werkgroep participatie van de PvdA . Vanuit haar organisatie ‘Omwenteling’

Meer over Martha School