Minder isoleren? Meer kosten?

Door Arie de Zwart op 10 april 2019

In dagblad de Trouw konden we lezen dat nieuwbouw minder energiezuinig zal worden nu het kabinet nieuwe, minder strenge normen wil gaan invoeren per 2020. Dat is volgens ons een zeer onverstandig besluit.

Huizen worden goedkoper met minder isolatie. Dat klinkt logisch. Maar is dat ook echt zo? Met de overspannen huizenmarkt zullen de prijzen beslist niet dalen en de eventueel lagere kosten voor isolatie verdwijnen als extra winst in de zakken van de aannemers en projectontwikkelaars. En wie is er de klos? De burger. Want die wordt vervolgens vele jaren geconfronteerd met een hogere energierekening omdat ‘bezuinigd’ is op de isolatie van zijn mooie nieuwe huis.
En de zogenaamde gunstige terugverdientijd die vaak wordt voorgespiegeld om mensen over de streep te trekken om dan zelf maar te investeren in duurzaamheidsmaatregelen, is ineens van tafel nu de overheid het bedrijfsleven weer een voordeeltje wil toeschuiven.

Kostenopdrijver voor burgers

De huidige regering blijkt erg gevoelig voor lobby’s vanuit het bedrijfsleven. Het klimaatakkoord blijkt volgens deskundigen daarom voornamelijk voor rekening van de burgers te komen. De grote subsidiepot gaat naar het bedrijfsleven.
Deze regering zorgde ook nog voor een forse verhoging van de energiekosten door meer energiebelasting te heffen. Nu doet ze daar zelfs nog een schepje bovenop. En dat is dubbel winst: een hoger verbruik (omdat er minder wordt geïsoleerd) en dus ook meer belasting vangen. En dit alles moet worden betaald uit de portemonnee van de burger. Waarbij met name de lagere inkomens de effecten zullen voelen.

Signaal afgeven

PvdA Meierijstad vindt dat de gemeente Meierijstad, en met haar de woningbouwcoöperaties, een signaal af moet geven door bij nieuwbouw te verplichten om maximaal te isoleren. Zij moeten onze inwoners beschermen tegen ongewenste en onnodige lastenverzwaring. Het is in deze tijd van woningtekort en hoge druk vanuit de samenleving om meer te bouwen al moeilijk genoeg om huizen en woonlasten betaalbaar te houden. Dus laten we als PvdA Meierijstad proberen te voorkomen dat er sluipenderwijs de hogere energielasten op zwakke schouders komen te rusten.

Omgevingswet en Energiestrategie

Volgens PvdA-burgercommissielid Willem van Laarhoven krijgen gemeenten met de nieuwe Omgevingswet straks meer bevoegdheden om dergelijke zaken lokaal te regelen. Het Bouwbesluit wordt namelijk vervangen door het ‘Besluit bouwwerken leefomgeving’. Uiteindelijk krijgt de gemeente meer bevoegdheden om dit lokaal ‘in te kleuren’. Omdat de Omgevingswet nu volop ‘in de maak is’, is volgens Willem nu het moment om hierover na te denken.

Momenteel wordt ook gewerkt aan de zogeheten Regionale Energie Strategie (RES). Een (verplicht) voortvloeisel uit de landelijke Energietransitie. Als we minder investeren in het isoleren van nieuwbouw, kan dat betekenen dat de gemeente Meierijstad dit moet compenseren en dat we meer van ons buitengebied moeten gebruiken voor energiewinning (zonneweiden). PvdA Meierijstad vindt dat niet wenselijk en zal hier aandacht voor blijven vragen.

PvdA Meierijstad heeft forse ambities op het gebied van duurzaamheid en grijpt alle mogelijkheden aan om vooruitgang te boeken op dit gebied. Daarbij zoeken we naar mogelijkheden om aan te sluiten op de  breed door de raad vastgestelde duurzaamheidsagenda van de gemeente Meierijstad. De PvdA zet daarom in ieder geval in op de Regionale Energie Strategie en het nieuwe ‘bouwbesluit’ in de Omgevingswet.

Arie de Zwart

Arie de Zwart is woonachtig in Schijndel en raadslid voor de PvdA-Meierijstad. In het dagelijks leven werkt hij als financieel manager.

Meer over Arie de Zwart

Waar ben je naar op zoek?