18 juli 2016

Nieuwe ambtsketen Fair trade

Wie had er tot nu toe stil gestaan bij het feit dat de burgemeester van Meierijstad een ambtsketen nodig heeft? De PvdA Meierijstad in elk geval nog niet. Maar gelukkig hebben we voor al dat soort zaken ambtenaren in werkgroepen die de fusie voorbereiden. Gemeenteraadsleden uit de gemeenten Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode kregen woensdagavond 13 juli een presentatie wat er allemaal in de werkgroepen voorbereid wordt voor Meierijstad. PvdA-fractievoorzitter Sikko Oegema hoorde van de nieuwe ambtsketen en vroeg natuurlijk gelijk of de ambtsketen van fair trade zilver gemaakt kan worden.

Dezelfde avond presenteerde de werkgroep ‘Inkoop’ de beleidsuitgangspunten voor inkoop van producten voor Meierijstad:

• Innovatief;
  • Social return on investment;
  • Fair trade;
  • Duurzaamheid;
  • Bestendige economische ontwikkeling in samenwerking met plaatselijk bedrijfsleven;
  • Regionale samenwerking.

Terug naar de ambtsketen: wat zou het mooi zijn als dat gaat lukken, als de burgemeester van Meierijstad een ketting van eerlijk zilver om zijn of haar schouder gehangen krijgt. ‘Met een mooier fair trade symbool kunnen we in de nieuwe gemeente Meierijstad niet van start gaan!’, aldus Sikko Oegema.

De PvdA Meierijstad is enthousiast over de ambitieuze beleidsuitgangspunten voor inkoop. Sikko Oegema: ‘Ik zou er alleen graag nog de CO² prestatieladder aan toe willen voegen, omdat we uiteindelijk als gemeente energieneutraal willen worden’.