16 november 2016

De week (45) van de wethouder: Menno over passend onderwijs

Afgelopen zaterdag was staatssecretaris Sander Dekker van de VVD op de Schijndelse Markt. Een mooie gelegenheid voor mij om hem aan zijn jasje te trekken en hem aan te spreken over Passend Onderwijs.

Ik sprak met Dekker over kinderen die tussen wal en schip vallen. Bijvoorbeeld kinderen die een vrijstelling van onderwijs hebben, omdat vastgesteld is dat ze ‘niet leerbaar’ zijn, terwijl in de praktijk blijkt dat veel kinderen met de juiste begeleiding wel tot op een bepaald niveau leren. Maar ook kinderen zonder die vrijstelling vinden niet altijd een passende plek in het onderwijs. Dat is geen kritiek op speciaal onderwijsinstellingen die met weinig middelen goed werk verrichten, maar soms de realiteit voor kinderen die door een specifieke stoornis of beperking iets anders nodig hebben. En dat is niet altijd voorhanden of niet bekend bij de doorverwijzende instanties.

In Schijndel is Stichting TIM een voorbeeld van een initiatief dat zich voor die kinderen inzet. Er komen maandelijks nieuwe initiatieven bij in Nederland, vaak opgezet door ouders die murw geworden zijn in de complexe wereld van zorg en onderwijs. Dat was ook mijn tip aan Dekker: bestrijd de ouderinitiatieven niet, omarm ze en verbind ze met de bestaande instellingen, want daar worden de kinderen beter van. Ga uit van het recht op onderwijs dat kinderen wereldwijd hebben. Zeker in Nederland moeten we dat toch voor elkaar krijgen.

En zo kon het gebeuren dat op een steenworp afstand van waar de Schijndelse gemeenteraad een ruim jaar geleden een motie aannam, ik deze kon uitvoeren in direct contact met de eerstverantwoordelijke bestuurder van het land. Eerder stuurde ik al een brief naar de staatssecretaris, daarop kwamen PvdA-Kamerlid Loes Ypma, Radio 1 en enkele ambtenaren van het ministerie met wie we een goed gesprek hadden. Dankzij het doorzetten van de PvdA (en ook de SP) in de Tweede Kamer ligt er inmiddels een wetswijziging voor bij de Eerste Kamer die meer ruimte moet gaan geven. Ruimte aan de Samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs om ook met particuliere initiatieven (zoals TIM) afspraken te maken.

En zo bleek wederom het voordeel van landelijke partijen die ook lokaal actief zijn. Korte lijntjes met mensen die iets kunnen veranderen, met dank aan de VVD dit keer.

Waar ben je naar op zoek?