2 november 2016

Thema-avond met staatssecretaris Dijksma in Meierijstad

PvdA Meierijstad organiseert op dinsdag 8 november een bijeenkomst met als thema de circulaire economie. Dit kabinet werkt aan het zoveel mogelijk hergebruiken van grondstoffen en de PvdA wil ook in Meierijstad kijken hoe we in de toekomst zoveel mogelijk grondstoffen kunnen hergebruiken.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Sharon Dijksma (PvdA) is hoofdgast. Zij zal in gesprek gaan met enkele ondernemers en aanwezigen over het plan van het kabinet om in 2030 al 50 procent van de grondstoffen te hergebruiken. In 2050 moet dit 100 procent zijn. Daarvoor kondigde Dijksma in september een nationaal grondstoffenakkoord aan met onder meer bedrijven en gemeenten. Voor inwoners moet het makkelijker en overzichtelijker worden om hun huisafval te kunnen scheiden.

Dijksma: ‘We hebben een extra aarde nodig als we doorgaan met in dit tempo de schaarse grondstoffen uit de bodem te halen. Nu zijn producten vaak niet opnieuw bruikbaar of worden ze zelfs ontworpen voor kortdurend gebruik. We moeten af van deze wegwerpmentaliteit. Mooi om te zien dat PvdA Meierijstad zich zo nadrukkelijk bezighoudt met dit thema.”

Willem van Laarhoven, onze lokale man die zich al jaren buigt over duurzaamheid is een van de sprekers.

Rob van Kaathoven werkt aan “Platform(en) voor Morgen” om ontwikkelaars en bedrijven bij elkaar te brengen om te werken aan een circulaire economie.

Arthur Frieser, voorzitter van het ondernemersplatform BtB Sint-Oedenrode pitcht over marktprikkels en regionale samenwerking.

Diana Seijs, Coördinator MVO & Duurzaamheid van de firma Ahrend zal de ervaring van dit Rooise bedrijf inbrengen om de plannen voor Meierijstad te versterken.

Agrarisch ondernemer Frank van Genugten, initiatiefnemer van GroeneWoudGAS  en getypeerd als ‘innovator, initiator, sturend, doortastend’, wil ook zijn inbreng leveren op weg naar de circulaire economie.

Wanneer en waar?

Dinsdagavond 8 november, Eversestraat 11, 5491 SR Sint-Oedenrode, van  19.30 tot 21.00 uur. Inloop vanaf 19.00 uur.

Iedereen die geïnteresseerd is in dit thema is welkom, wel graag  opgeven: [email protected] of 06 50672713.