Waarom water naar de zee dragen?

Door Sikko Oegema op 18 februari 2019

Als het in Meierijstad regent, wordt er veel water via het riool afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie: Een verspilling van energie en geld. Het water valt schoon uit de hemel en zou zo kunnen infiltreren in de bodem of naar de sloot geleid worden. We doen het nog niet! In grote dele van onze gemeente is het rioolstelsel niet gescheiden. Regenwater en afvalwater worden naar de afvalwaterzuiveringsinstallatie geleid. Jammer, want dat is helemaal niet nodig.
In Son en Breugel hebben ze een besluit genomen dat mensen die afkoppelen, een korting op de rioolbelasting krijgen én een eenmalige subsidie voor het nemen van maatregelen.
PvdA Meierijstad wil ook zo veel mogelijk hemelwater afkoppelen van het riool. Komende periode gaan we in die zin een plan voorbereiden.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema