4.  EEN BRUISENDE GEMEENTE

4. EEN BRUISENDE GEMEENTE

4.1 KUNST EN CULTUUR

BEHOUDEN EN UITBREIDEN VAN DE KUNST- EN CULTUURSECTOR

De kunst- en cultuursector in Meierijstad is waardevol. Dit zorgt voor ontmoeting, ontspanning, creativiteit, verwondering, schoonheid en verbinding. Daarom streeft PvdA-GroenLinks in de gemeente Meierijstad naar:

Aandacht voor de werkgelegenheid en de kwetsbare positie van ZZP’ers in deze sector.

Aandacht voor groot en klein: de Noordkade zien we als een goed bereikbare regionale culturele trekpleister, maar PvdA-GroenLinks vergeet niet de waarde van bijvoorbeeld een fanfare in een kleine kern. We streven daarom ook naar culturele activiteiten in alle kernen.

PROFESSIONELE KUNSTLESSEN

Doorgaan met professionele kunstlessen in het onderwijs. De creatieve bagage van kinderen neemt hiermee toe en we bereiken alle kinderen. Na het basisonderwijs moet er ook een versterking van kunstlessen in het voortgezet onderwijs plaatsvinden. PvdA-GroenLinks wil onderzoeken of kunsteducatie in de kinderopvang en het middelbaar beroepsonderwijs mogelijk is.

Voor de buitenschoolse kunsteducatie werken we met een professionele organisatie die een breed palet aan activiteiten biedt in een goede verdeling over onze dorpskernen. We zorgen dat kunsteducatie betaalbaar is voor iedereen, waar nodig met inzet van het Jeugdcultuurfonds en het gemeentelijk minimabeleid.

BIBLIOTHEKEN

Wij willen een centrale plaats voor de bibliotheken in onze gemeenschap. PvdA-GroenLinks ziet ze als belangrijke plekken om te ontspannen en elkaar te ontmoeten. Vanuit hier willen we goede projecten rondom laaggeletterdheid, taalzwakte en digitale vaardigheden voortzetten en uitbouwen. De structuur van bibliotheken op school willen we versterken om het lezen te bevorderen, de leesvaardigheid te verbeteren en te verbreden naar mediawijsheid van kinderen. We leren kinderen omgaan met de mogelijkheden en risico’s van de digitale media.

PODIUMKUNST

De Blauwe Kei zien wij als de professionele podiumprogrammeur voor Meierijstad, aan de Noordkade, in het Spectrum en mogelijk ook op andere locaties. Wij willen een brede programmering, waar naast gevestigde namen uit de theaterwereld ook ruimte is voor lokale gezelschappen en jong (regionaal) talent.

KUNST EN CULTUUR IN HET SOCIAAL DOMEIN

PvdA-GroenLinks wil een verbinding van kunst en cultuur met het sociale domein. Dat biedt kansen. Denk onder meer aan programma’s voor mensen met een beperking, met dementie, maar ook aan projecten met jongeren in samenwerking met het jongerenwerk, zoals: graffitikunst, Dj’en, muziek, theater en circus.

PvdA-GroenLinks wil beeldende kunst als een vast onderdeel van grote projecten in de openbare ruimte. In overleg met de Kunststichting Meierijstad maken we onze openbare ruimte fraaier. Daarover sluiten we een convenant met de Kunststichting Meierijstad. Kunstwerken worden ontworpen en gerealiseerd in overleg met de omgeving en bij voorkeur met de inzet van lokale en regionale kunstenaars.

We willen kunst toegankelijk maken door middel van een activiteitenkalender, zodat alle inwoners op een laagdrempelige manier geïnformeerd worden over activiteiten rondom kunst en cultuur.

4.2 SPORT EN VRIJE TIJD

SPORT BESCHIKBAAR EN BEREIKBAAR VOOR IEDEREEN

Sporten en bewegen zijn voor elke inwoner van Meierijstad belangrijk. Ze dragen bij aan een goede gezondheid en dat biedt mensen mogelijkheden om op allerlei terreinen deel te nemen aan de samenleving. Sporten is ook belangrijk voor het ontwikkelen en verder uitbreiden van vaardigheden die nodig zijn in onze samenleving. Het gaat dan over samenwerken, doorzettingsvermogen, presteren, omgaan met verlies en delen van successen.

KINDEREN EN OUDEREN MOETEN KUNNEN SPORTEN

We zien dat open dagen en Sjors Sportief bijdragen aan het in contact komen met verschillende sporten. Dat moet zo blijven. Verder willen we dat alle basisschoolkinderen betaalbare en het liefst gratis zwemlessen aangeboden krijgen. Dat kan ook via de basisscholen in de vorm van schoolzwemmen.

PvdA-GroenLinks vraagt om blijvende aandacht voor bewegingsactiviteiten voor alle leeftijden, maar met nadruk   voor senioren, ook in de openbare ruimte.

Voor de begeleiding van mensen met een beperking of bijzondere ondersteuningsbehoeften zijn soms speciaal opgeleide trainers en begeleiders nodig. PvdA-GroenLinks vindt dat de gemeente dit moet faciliteren door verenigingen te verbinden met het juiste hulpaanbod. Meierijstad gaat binnen haar gemeentegrenzen sportaccommodaties toegankelijk maken voor deze specifieke doelgroepen.

VOLDOENDE GOED TOEGERUSTE SPORTACCOMMODATIES

Sport en plezier maken gaan hand in hand. Hiervoor dienen sportaccommodaties op peil te zijn. Daar waar nodig zal renovatie of verplaatsing (binnen de eigen kern) plaats moeten vinden. Sportverenigingen moeten daarbij zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Inkomsten uit activiteiten dienen (mede) te worden gebruikt om te investeren in de eigen sportaccommodatie.

Mensen, die buiten verenigings- of competitieverband willen sporten, kunnen gebruik maken van goed onderhouden en veilige voorzieningen als hardloop-, fiets- en mountainbikeroutes. Indien de Vlagheide hiervoor wordt gebruikt dient dat te gebeuren met respect voor de natuurwaarden, recreatieve mogelijkheden en rust. Door duidelijke bewegwijzering wordt het voor gebruikers makkelijker om rekening met elkaar te houden en elkaar niet te hinderen.

DE GEMEENTE HELPT BIJ HET ZOEKEN EN OPLEIDEN VAN VRIJWILLIGERS

Vrijwilligers zijn voor alle organisaties onmisbaar. Hun werk is lang niet altijd even gemakkelijk en veilig. De gemeente biedt samen met welzijnsorganisaties actieve ondersteuning aan de organisaties en hun vrijwilligers en helpt met het werven van nieuwe vrijwilligers.

MOTORCROSSERS

Motorcrossers in het buitengebied en zeker in natuurgebieden zorgen regelmatig voor overlast. Er zijn echter weinig alternatieven voor motorcrossers. Het aanwijzen van een speciaal gebied of routes in Meierijstad waar motorcrossers mogen rijden, waar de overlast op natuur en omwonenden minimaal is, is gewenst.

4.3 ERFGOED

ZICHTBAAR LOKAAL ERFGOED

Het lokale erfgoed en de cultuurhistorie moeten zichtbaar en toegankelijk zijn door lokale initiatieven te ondersteunen, te bemoedigen en uit te leggen.

De belangstelling voor het ontstaan van de eigen samenleving is er dikwijls wel, maar vaak gericht op een erg ver verleden, heel specifieke gebeurtenissen of op totaal andere werelden dan de onze. Kennis over de lokale geschiedenis draagt bij tot meer begrip van de huidige manier van leven.

In dat geheel kan ook het ‘Duits Lijntje’, als een centrale as in onze gemeente, een belangrijke rol spelen. Wellicht dat lokaal erfgoed en cultuurhistorie zichtbaar kunnen worden gemaakt in een eigen museum, breed en speels opgezet in een te herbouwen Veghels stationsgebouw en -loods.