1. WONEN IN MEIERIJSTAD
Verkiezingsprogramma

1. WONEN IN MEIERIJSTAD

 

 

1.1 WONEN

Onze keuzes:

WONEN ALS BASISVOORZIENING

Kwalitatief, goed wonen is een basisvoorziening. Wij zien het als  taak van de lokale overheid om daarvoor te zorgen. De gemeente zet zich met name in voor mensen die op de woningmarkt weinig kans hebben op een betaalbare woning. Wij denken daarbij aan mensen met een laag inkomen, mensen die hulp of begeleiding  bij het wonen nodig hebben en statushouders. Hierover maakt de gemeente bindende afspraken met de woningcorporaties. Op basis van die afspraken woont iedereen in Meierijstad goed en betaalbaar.

De vraag naar woningen zal de komende jaren fors toenemen door onder andere vergrijzing, het toenemend aantal alleenstaanden en de toenemende behoefte aan arbeidskrachten van elders.

Meierijstad heeft inmiddels het initiatief genomen om ervoor te zorgen dat de productie van nieuwbouw fors zal toenemen. Een van de speerpunten van PvdA-GroenLinks is om ervoor te zorgen dat daar de vaart erin blijft.

We houden vast aan bestaande afspraken dat  alle nieuwbouwplannen voor minstens 25% sociale woningbouw moeten bevatten. Wij vinden dat dit percentage verder omhoog zou moeten, want de wachttijd voor een sociale huurwoning móet korter. Ook willen we meewerken aan het realiseren van nieuwe woonvormen zoals zogenaamde tiny houses, door particuliere initiatiefnemers zelf ontworpen woonvormen en woningen die worden gebouwd uit gebruikte en gerecycleerde materialen om te zorgen voor betaalbaar, prettig en veilig wonen voor iedereen.

GAT VERKLEINEN TUSSEN KOOP- EN (SOCIALE) HUURSECTOR

Er zijn veel jongvolwassenen van wie het inkomen te hoog is voor een sociale huurwoning. Of hun inschrijftijd bij een woningcorporatie is te kort, waardoor ze geen sociale huurwoning kunnen krijgen. Daarnaast krijgen ze alleen een hypotheek voor een prijsklasse waarin amper woningen te koop zijn. Vaak zijn deze jongvolwassenen aangewezen op dure particuliere huur. Daarom willen we dat het gat tussen de koop- en de sociale huursector wordt aangepakt door de bouw van goedkope koopwoningen (maximale stichtingskosten tweehonderdduizend euro), middeldure huurwoningen (zevenhonderd tot negenhonderd euro) en zijn wij voorstander van verkoop van bestaande duurdere huurwoningen door de woningcorporaties. Dit zorgt voor een grotere doorstroom op de woningmarkt, waardoor er meer betaalbare huurwoningen beschikbaar komen.

Er is een trend dat projectontwikkelaars zelf sociale huurwoningen bouwen. Daarin zien we risico’s zoals bijvoorbeeld prijsopdrijving. PvdA-GroenLinks vindt dat bij voorkeur de woningbouwcorporaties sociale huurwoningen moeten bouwen. Wanneer projectontwikkelaars sociale huurwoningen bouwen, vindt PvdA-GroenLinks dat de woningen minstens 25 jaar beschikbaar moeten blijven voor sociale huur, tenzij de gemeente deze verplichting eerder opheft.

Leegstaande gebouwen in winkelcentra en op bedrijventerreinen waar binnen een jaar geen nieuwe bestemming voor is gevonden, komen beschikbaar voor een combinatie van wonen, cultuur en nieuwe vormen van bedrijvigheid. Daarbij zoeken we in experimentele vorm de grenzen op van wat kan en wat mag.

PvdA-GroenLinks gaat ruimte bieden voor deze experimentele sociale wooninitiatieven. PvdA-GroenLinks wil uitvoering en verantwoordelijkheid daarvoor primair bij de woningcorporaties leggen en ook inwoners de ruimte geven die aan de slag willen met het bouwen van alternatieve, experimentele woonvormen.

NIEUWE WOONVORMEN

Bijna alle gemeenten hebben in 2022 een tekort aan geschikte huisvesting. Nieuwbouw is noodzakelijk. Er is behoefte aan nieuwe woningen en woonvormen die afgestemd zijn op mensen die hulp of begeleiding nodig hebben bij het (zelfstandig) wonen. PvdA-GroenLinks zal alles in het werk stellen om tekorten hierin op te lossen.

Speciale aandacht heeft PvdA-GroenLinks voor ouderen met een al wat verder gevorderde vorm van dementie. Uit een recent onderzoek van Alzheimer Nederland komt naar voren dat voor deze ouderen de stap tussen thuis en het verpleeghuis te groot is. Daardoor blijven zij dikwijls te lang thuis wonen met een crisis tot gevolg. Het verpleeghuis is vaak de enige optie, maar dit is de plek waar men dan nog niet heen wil. Daarom ontwikkelt de gemeente in overleg met zorginstellingen, Seniorenraad Meierijstad en woningcorporaties of andere vastgoedeigenaren woonvormen waar mensen met dementie wél heen willen. Bovendien wordt hiermee de doorstroom op de woningmarkt bevorderd.

Nog te vaak moeten jonge mensen met een beperking tegen hun wens in verhuizen naar een andere gemeente. In een gemeente die opkomt voor iedereen, mag dat niet zo zijn en gaan we ook voor deze jongeren bouwen.

INBREIDEN BOVEN UITBREIDEN

Inbreiding is het bouwen binnen bestaande bebouwing. Het tegenovergestelde is uitbreiding, dat plaatsvindt aan de grenzen van bestaande bebouwing. Inbreiding kan betrekking hebben op een kleine kavel, maar ook op een stuk grond dat al bebouwd is, waarbij de bestaande bebouwing gesloopt wordt en het terrein weer herbouwd wordt of dat er op bestaande bebouwing extra woonruimte wordt gerealiseerd. Inbreiding is ook het gebruik van (tot nog toe) onbebouwde grond binnen de kernen. Het is belangrijk dat er bij inbreiding rekening wordt gehouden met een goede inpassing met de omliggende structuur zodat dit niet ten koste gaat van een groene en prettige leefomgeving.

HOOGBOUW?

PvdA-GroenLinks Meierijstad wil hoogbouw daar waar op die manier ‘ruimte wordt gewonnen’, maar wel zodanig dat dit niet ten koste gaat van kwetsbare dorpsgezichten of historische objecten zoals monumenten en erfgoed.

FLEXIBEL MEEDENKEN BIJ WONINGSPLITSING

Meierijstad kent –zeker in de kleine kernen en in het buitengebied– een groot aantal ruime woningen. Op de huizenmarkt zijn deze te duur voor veel potentiële kopers. Woningsplitsing is dan een duurzame oplossing om betaalbare woningen toe te voegen aan de woningmarkt

VERDELING VAN WONINGEN TUSSEN DE VERSCHILLENDE KERNEN

PvdA-GroenLinks vindt het belangrijk dat er een evenwichtige sociale opbouw binnen de kernen is. Dit kan onder andere door te sturen op voldoende variatie in het woningaanbod.

ACTIEVE GRONDPOLITIEK DOOR DE GEMEENTE

Wij willen dat de gemeente actieve grondpolitiek voert waar dat nodig is. Dat betekent dat de gemeente actief grond koopt en deze weer verkoopt na zekerheid te hebben gekregen over de bestemming ervan. Op deze manier kunnen we het probleem van het ontbreken van beschikbare bouwgrond verkleinen, waardoor woningbouw beter van de grond komt.

EEN WONING IS GEEN BELEGGING, MAAR EEN MENSENRECHT

Bouwen doe je niet om te beleggen, maar om te voorzien in een primaire behoefte. PvdA-GroenLinks wil voorkomen dat beleggers huizen opkopen met als doel deze te verhuren als winstobject.

AANGENAAM EN VEILIG WONEN

Belangrijk is dat jonge mensen de gelegenheid krijgen om in de dorpen te (blijven) wonen. Zo blijft de kern voldoende levensvatbaar.

PvdA-GroenLinks vindt dat kernen hun eigen identiteit moeten kunnen behouden en wil dat elke kern kan beschikken over een multifunctioneel centrum dat dient als wijk- of dorpshuis.

Het multifunctioneel centrum is een ontmoetingspunt en draagt bij aan het tegengaan van eenzaamheid. Van daaruit kunnen allerlei initiatieven ontstaan die te maken hebben met onder andere gezondheidszorg, sociale activiteiten, kinderopvang of onderwijs. Deze ontmoetingspunten kunnen ook gebruikt worden als rustige plek om ‘thuis’ te werken.

Daarnaast wil PvdA-GroenLinks op plaatsen in de gemeente waar mensen zich onveilig voelen of het onveilig is, dit bij de bron aanpakken. Extra gemeentelijke handhavers kunnen het gevoel van onveiligheid voor een deel wegnemen. Erg belangrijk vindt PvdA-GroenLinks de wijkgerichte aanpak van overlast. Daarin spelen in onze opvatting gemeente, woningbouwcorporatie, welzijnswerk, wijk- en dorpsraden en politie een belangrijke rol. Het initiatief ‘Kijk in de wijk’, waarbij deze organisaties samen jaarlijks een bezoek brengen aan de wijk of het dorp en op basis daarvan komen tot een plan van aanpak, steunen we daarom van harte. Zo kunnen wijken en dorpen zelf meepraten over de prioriteiten van handhaving in hun leefomgeving.

HET VERSTERKEN VAN DE WIJK- EN DORPSRADEN

PvdA-GroenLinks ziet verschillen tussen dorps- en wijkraden. Dat heeft te maken met het sociaal-culturele karakter tussen enerzijds de wijken en buurten en anderzijds de kernen en dus ook met de daaruit voortvloeiende problematiek.

In de praktijk constateren we dat in een kern het draagvlak voor een dorpsraad aanmerkelijk groter is dan in een wijk voor een wijkraad. Anderzijds zien we ook dat de financiële mogelijkheden van wijkraden kleiner zijn dan die van dorpsraden. We willen niet dat de financiering van de een ten koste gaat van de ander en vinden dat er een eigen budget voor de wijk- en dorpsraden op basis van een evenwichtige begroting moet komen. Daartegenover stellen we een verplichting voor de wijkraden tot het houden van een jaarvergadering en het opstellen van een jaarverslag.

Wijk- en dorpsraden worden betrokken als er nieuwe plannen worden bedacht. Ook moeten wijk- en dorpsraden gevraagd én ongevraagd advies aan de gemeente kunnen geven over leefbaarheid. Dit geldt ook voor het betrekken van wijk- of dorpsraden bij gezamenlijke verantwoordelijkheden als groenonderhoud en wijkinrichting, zowel wat betreft bestaande situaties als de uitbreiding daarvan, en ook waar het gaat om verkeersveiligheid. Waar nodig moet hiervoor extra budget beschikbaar komen.

PARKEREN

Daar waar de parkeerproblematiek het woongenot beperkt, kijken we samen met de bewoners naar een oplossing op maat, zoals: afsluitbare parkeerplaatsen voor personenauto’s, die vervolgens onder de bewoners evenredig verdeeld kunnen worden, en blauwe zones. Waar nodig verlagen we de parkeernormen en stimuleren we het gebruik van deelauto’s. Bijvoorbeeld in de centrumgebieden.

PRIMAIRE LEVENSBEHOEFTEN IN DE BUURT

Voor de leefbaarheid in kleinere kernen, in het algemeen en ook voor een aantal bijzondere groepen, is het hebben van een punt waar je je dagelijkse boodschappen kunt kopen een groot voordeel. Omdat winkels soms economisch niet levensvatbaar zijn, steunt PvdA-GroenLinks initiatieven als ‘kooptaxi’s’, een wekelijkse dorpsmarkt of hulp bij digitaal inkopen.

GROEN IN DE BUURT

Iedereen heeft recht op groen. Op veel plekken in Meierijstad ben je binnen vijf à tien minuten lopen in een groene openbare omgeving waar je kan ontspannen en kan bewegen, maar dat is nog niet overal zo. PvdA-GroenLinks wil dat iedere inwoner op korte afstand een groene omgeving op kan zoeken. Dat is zeker fijn voor kinderen, ouderen en mensen met een broze gezondheid. In de coronaperiode hebben veel mensen ervaren dat een wandeling in de buurt in een groene omgeving prettig is. We zetten in op natuurlijke schaduwstroken en manieren om water op te vangen om hittestress te verminderen.

1.2 VLUCHTELINGEN, STATUSHOUDERS EN ARBEIDSMIGRANTEN

Onze keuzes:

VERANTWOORDELIJKHEID VOOR DE OPVANG VAN VLUCHTELINGEN

Wanneer de rijksoverheid een beroep op onze gemeente doet voor de opvang van vluchtelingen, dan vangen we ze op, op een schaal die in verhouding staat tot het inwoneraantal van de gemeente. Een grootschalig locatiebesluit wordt pas genomen na goede en tijdige voorlichting.

STATUSHOUDERS

Voor de huisvesting van statushouders gaan we uit van maximaal vier personen per woning met doorstroming op termijn naar reguliere en gespreide huisvesting. Uitzondering hierop zijn gezinnen. Deze zullen gezamenlijk worden gehuisvest. De inburgering van statushouders is gericht op het goed leren van de Nederlandse taal, het vinden van werk of opleiding en het leren kennen van de cultuur in Meierijstad. Zodat mensen echt mee gaan doen in de lokale samenleving.

HUISVESTING VOOR ARBEIDSMIGRANTEN

Er is vraag naar woningen voor arbeidsmigranten. PvdA-GroenLinks wil fatsoenlijke huisvesting voor iedereen die in Nederland verblijft. Het soort huisvesting is afhankelijk van het soort werknemer. We kennen de varianten ‘short stay’, ‘mid stay’ en ‘long stay’.

  • Voor de kort verblijvende werknemers, die maximaal een seizoen in Nederland verblijven, vinden we geconcentreerde huisvesting het meest geschikt. We denken daarbij aan maximaal driehonderd personen met de noodzakelijke voorzieningen op korte afstand.
  • Voor de middellang en lang verblijvende werknemers is het stimuleren van integratie belangrijk. Zij maken deel uit van de samenleving en komen op basis daarvan in aanmerking voor een reguliere woning.

1.3 VERKEER EN MOBILITEIT

Onze keuzes:

VEILIGHEIDSMAATREGELEN VOOR DE KWETSBARE VERKEERSDEELNEMER

Uiteraard zijn onze woonwijken verkeersluw en bedoeld voor bestemmingsverkeer. Met de inwoners van alle kernen maken we een inventarisatie van verkeersgevaarlijke situaties en gaan deze samen oplossen. Wijk- en dorpsraden zijn daarin een belangrijke gesprekspartner, maar ook de Seniorenraad Meierijstad kan adviseren. Uiteraard kan niet alles meteen worden opgelost, we moeten prioriteiten stellen.

PvdA-GroenLinks Meierijstad denkt daarbij aan een aantal uitgangspunten:

  • Binnen de bebouwde kom is 30 km/u de maximumsnelheid voor autoverkeer.
  • Consequente voorrangsregels op de rotondes in onze gemeente.
  • Eenrichtingsverkeer voor fietsers (tegen de klok in) op alle rotondes, inclusief de fietspaden.
  • Alleen fietspaden van minimaal 5 meter breed zijn veilig genoeg om twee rijrichtingen te hebben.
  • Daar waar straten deel uitmaken van(knooppunt-) routes, worden ze ingericht als fietsstraten met voorrang voor het langzame verkeer.
  • Daar waar straten deel uitmaken van wandelroutes moeten trottoirs aanwezig zijn.

 

HET OPENBAAR VERVOER HEEFT NOG STEEDS EEN EXTRA IMPULS NODIG

Het openbaar vervoer in onze gemeente heeft twee gezichten. Enerzijds kennen we enkele uitstekende busverbindingen, denk aan die van Veghel/Sint-Oedenrode naar Eindhoven of die van Schijndel naar Den Bosch. Anderzijds blijft er nog veel te wensen over, denk aan de aansluiting bus/trein naar Oss, de stopdienst Veghel – Den Bosch en het gebrek aan OV-mogelijkheden vanuit de Noordkade in Veghel.

Om het openbaar vervoer te verbeteren, bepleiten we het verbeteren van onhandige busverbindingen en het aanleggen van een railverbinding tussen Nijmegen en Eindhoven met stations in Son, Veghel, Uden en Oss. Zo worden we beter bereikbaar en maken we de verbinding tussen noord en zuid minder kwetsbaar.

We zien hier ook duidelijk een mogelijkheid om het goederenvervoer vanuit deze regio naar de rest van de wereld minder afhankelijk te maken van het wegvervoer en zo ook klimaatvriendelijker te maken.

De kleinere kernen van Meierijstad moeten ook per openbaar vervoer bereikbaar blijven. Bij het verdwijnen van buslijnen gaan we alternatieven uitwerken.

SLIMME VERKEERSOPLOSSINGEN

Veghel is onderdeel van een belangrijke verkeersader in Noord-Brabant. Daarnaast trekt de grote bedrijvigheid in Veghel verkeer aan, waaronder veel vrachtverkeer. Dat moet in goede banen worden geleid, waarbij de leefbaarheid voor de inwoners in het gedrang kan komen. Daarom moet steeds aandacht zijn voor creatieve oplossingen voor uitdagingen in het verkeer. Een echte uitdaging is bijvoorbeeld de N279 en de aansluitingen met bijvoorbeeld de Rembrandtlaan en Taylorbrug. Ondertunneling zou weleens een innovatieve oplossing kunnen zijn.

INZETTEN VAN ELEKTRISCHE DEELAUTO’S

Veel inwoners van Meierijstad reizen van de kleine kernen naar Veghel of Schijndel (of buiten de gemeente) om daar te werken. Het meer inzetten van elektrische deelauto’s draagt duidelijk bij aan de verkeersveiligheid en meer sociaal contact. Alternatieven als bijvoorbeeld een elektrische watertaxi over de Zuid-Willemsvaart juichen wij toe.

INNOVATIE TOT MINDER AUTOVERKEER

Er zijn innovatieve oplossingen nodig om minder autoverkeer te realiseren. Een overlegpartner daarbij voor de gemeente is uiteraard het Platform Ondernemend Meierijstad (POM). Maar we zien ook kansen in samenwerking met kennisinstellingen. Daarom willen we met de Technische Universiteit Eindhoven, Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch, Automotive Campus Helmond en andere kennisinstellingen, inzetten we op innovatie om te kijken naar meer duurzame en snelle mobiliteitsoplossingen. Het streven is vijftig procent reductie van gereden kilometers.

Deel dit