14 april 2017

De Bunders: Jong en oud verenigen rond skatebaan

PvdA-gemeenteraadslid Arie de Zwart, in gezelschap van PvdA-bestuurslid en wijkbewoner Henk Engelmoer, bezocht 12 april de vergadering van wijkraad De Bunders. Deze Veghelse wijk is met ruim 8.000 bewoners de grootste van de gemeente Meierijstad.
De wijkraad overkoepelt vier deelwijkraden: de donken, de weiden, de velden en de laren. De aanwezigheid van grote onderwijsvoorzieningen als het Fioretti College en ROC De Leijgraaf drukken een eigen stempel op het doen en laten in de wijk.
Naast ‘gewone’ zaken als verkeersdruk, handhaving en groenbeheer bepaalden vooral het convenant met de gemeente over de rol van wijk- en dorpsraden als ook de bijbehorende subsidieregeling de agenda. Samenvattend toonde de vergadering zich gematigd positief over het convenant, maar bleek de subsidieregeling voor verbetering vatbaar. De Zwart begreep goed dat een gelijk budget voor iedere dorps- of wijkraad, dus ongeacht grootte, vreemd aandoet. Hij ging mee in de gedachte van een lager basisbedrag, aangevuld met een bedrag per inwoner.
Trots bleek de wijkraad over het tot stand komen van een door jongeren zelf ontworpen sport- en ontmoetingsplek in het park De Bunders. De veelal bejaarde omwonenden zijn direct betrokken bij de totstandkoming en hebben hun aanvankelijke scepsis inmiddels ingeruild voor enthousiasme.