“Ouwe meuk is echt wel leuk!”

Door Silvia Derks op 6 februari 2019

Op dinsdag 5 februari was de startbijeenkomst voor de erfgoedvisie van Meierijstad. Sikko Oegema, PvdA-fractievoorzitter, en Silvia Derks, PvdA-burgercommissielid, namen deel en zagen hoe zo’n zestig betrokken burgers warm liepen voor erfgoed. Net als zij.

Dat er maar één van de ongeveer 600 ambtenaren die voor de gemeente Meierijstad werken, speciaal is belast met erfgoed, staat niet in verhouding tot het belang van erfgoed voor Meierijstad. En het wil ook niet zeggen dat er nog niets gebeurt op het gebied van erfgoed, denk maar aan de activiteiten van heemkundekringen of musea, de grote gebouwen (Kasteel Henkenshage, klooster van de Franciscanessen), maar ook aan de vele kleinere initiatieven zoals de bibliotheken, de Canon van Meierijstad en Rooilogie. Fantastisch!

We moeten die verhalen wel ophalen en toegankelijk maken, voor mensen die ze het liefst tot zich nemen via boeken, voor anderen die zich liever baseren op modernere vormen. Denk eens aan augmented reality waar je door andere tijden kan lopen of oog in oog staat met een meisje uit de 18e eeuw.

Het gaat niet alleen om geld. Het gaat vooral ook om slimme verbindingen maken. De camping Aachterum zou bijvoorbeeld heel graag een wandelroute willen uitzetten vanaf de camping waar bezoekers mooie stukjes Meierijstad kunnen zien en zij de verhalen kunnen horen. Dat soort initiatieven helpen, dáár kan de gemeente Meierijstad écht iets betekenen.

PvdA Meierijstad ziet de energie rond erfgoed in Meierijstad en wil graag vanuit haar rol in de gemeenteraad een bijdrage leveren aan de visie rond erfgoed.

Meer informatie:

https://www.entoen.nu/nl/noord-brabant/meierijstad  (Canon)

http://rooilogie.nl/ (Rooilogie)

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks