PvdA’er Silvia Derks uit Veghel sprak tijdens de commissievergadering Ruimte en Economie haar verbazing uit over het voorstel van het college om een nieuw logo en een slogan te laten ontwerpen voor Meierijstad. Dit onder het mom van city-marketing. Haar bezwaar? Slogans werken meestal niet en er zijn lachwekkende voorbeelden.
City-marketing, een woord waarbij je vooral denkt aan grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven of Groningen. Met een stoere slogan die ergens op slaat, zoals ‘Er gaat niks boven Groningen’. Maar is het ook iets voor Meierijstad?
In de analyse die is gemaakt voor de city-marketing van Meierijstad kwam naar voren dat het DNA van Meierijstad zich kenmerkt door ‘ondernemend, daadkrachtig en betrokken’. Daarnaast worden Food en Cultuur als sterke punten gezien. Misschien vooral passend bij Veghel, maar toch. En er zijn een paar doelgroepen genoemd voor city-marketing: jonge stellen, ondernemers en toeristen/Bourgondiers. Voor de analyse is onder andere gebruik gemaakt van alle relevante beleidskaders die we de afgelopen jaren al met elkaar hebben vastgesteld. Zoals de toeristisch-recreatieve visie en de centrumvisie. De analyse is dus herkenbaar en verschillende beleidslijnen komen hierin samen. Prima dus!
En nu het vervolg: een plan om een logo te ontwerpen en een slogan te verzinnen. Uiteraard door een extern bureau. Daarover is de PvdA bepaald niet enthousiast.
Het logo
Wat is er mis met het huidige logo van Meierijstad? De net ontworpen groene en blauwe M, die al heel herkenbaar is. Wat is de toevoegde waarde van een apart logo? Wij vinden dat je dit mooie logo ook voor marketingdoeleinden kan gebruiken. Van de wethouder mag het ook een andere M zijn, maar een grote gele M is al vergeven.
De slogan
Dat is misschien wel het slechtste idee. Frans Boekema, hoogleraar regionale en stedelijke economie, heeft na jaren studie naar fenomeen city-marketing geconcludeerd dat slechts enkele gemeenten succesvol hierin zijn geweest. Slogans zeggen vaak helemaal niks, zijn uitwisselbaar en hilarisch. Hieronder een paar voorbeelden. Het ergste is, dat over elke slogan een gemeenteraad een serieus besluit heeft genomen!
Dit is Assen! – Dat is Oss! – Grenzeloos goed (Coevorden) – HOOGEVEEN, MET EEN HOOFDLETTER H – Lelystad geeft je lucht – Harlingen heeft wad! – Heerenveen. ’N Gouden plak – Culemborg klopt – Je doet het in Doetinchem – Genietend Ede – 100% wildgarantie Epe – Lingewaard, is een bezoek meer dan waard – Putten: waar rust de ruimte kust – Reimerswaal: waar rust de ruimte kust – Zin in Zevenaar – Zin in Zandvoort – Haren is voor iedereen bereikbaar (project X) – Eenmaal, Andermaal, Stadskanaal – Vlagtwedde, de op één na mooiste gemeente – Landgraaf. Een recreatief hoogtepunt – Stoom afblazen in Simpelveld – Best bijzonder – Meewerkend Boxtel – In Dongen doen we dingen samen – Dromen Doen Heusden – Hoorn moet je voelen – Je kunt niet om Zederik heen…….
En deze is wel een van de toppers: Geen slogans maar daden: Veenendaal
Als de wethouder toch een slogan wil. Dan kan hij de kosten van een marketingbureau besparen. Wij hebben in ieder geval drie alternatieven:
Meierijstad. Dat doet mij wat?!
Een meier twee meier drie meierijstad.
Mijmeren in Meierijstad