Door Roeland Mathijsen op 24 december 2016

Fijne feestdagen en een gezond 2017!

Beste leden en inwoners van Meierijstad,

We hebben een zeer bewogen jaar achter ons liggen waarin heel veel gebeurde. Een aantal leden verliet de partij en begon een eigen partij in de aanloop naar de verkiezingen voor de gemeenteraad van de nieuwe gemeente Meierijstad (november 2016). De verkiezingsuitslag was een teleurstelling voor onze partij. We hadden op meer gehoopt dan de twee zetels waarmee we nu in Meierijstad beginnen. Zeker omdat we kunnen terugkijken op een mooie campagne waarbij een mooie en hechte club van actieve leden is ontstaan uit de drie gemeenten Sint Oedenrode, Veghel en Schijndel.

Ook landelijk zit de wind niet mee op politiek gebied. Dat heeft zeker zijn weerslag gehad op de verkiezingen in Meierijstad. Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. We gaan de komende jaren laten zien dat onze partij een betrouwbare partner is, die staat voor haar idealen met zeer deskundige volksvertegenwoordigers. En dat gaan we laten zien in alle dorpen van Meierijstad. Met de landelijke verkiezingen in maart 2017 in aantocht zullen we daar een proeve van laten zien.

2016 is ook het jaar waarin we verrast werden door ontwikkelingen in de wereld die velen verontrust hebben. Dat heeft veel impact op ons gehad, het heeft veel met ons gedaan en dat doet het nog steeds. Ook in Nederland gebeurden zaken waar de kranten vol van stonden en die uitingen lieten zien, in woord en beeld, ook via social media, waar vaak weinig respect voor de menselijke waarden uit bleken.

Wat zou het niet mooi zijn dat, zeker nu met de kerstdagen en 2017 in zicht, er een tegengeluid zich liet horen, een geluid waarin weerklinkt dat men zich zonder schroom inzet voor respect en aandacht voor elkaar, een geluid waarin men opstaat tegen discriminatie in welke vorm dan ook, een geluid dat men open staat voor andermans mening . Wel vrijheid van meningsuiting maar daarbij niet over grenzen van fatsoen gaand. Laten we het daar nu eens echt over hebben. Laat het thuis, op straat, op school, op het werk eens een onderwerp zijn. Wat is een goede samenleving? Wat is een veilige samenleving? Met de nadruk op “samen”.

Er staat ons een jaar te wachten waarin opnieuw veel staat te gebeuren op politiek gebied. De landelijke campagnes staan te beginnen, iedereen zal zijn speerpunten laten zien en zijn visie op de toekomst. Een samenleving waar we samen verantwoordelijk zijn voor ieders vrijheden en waar we mensen beschermen tegen willekeur en discriminatie. Wij, als PvdA Meierijstad, staan daar al heel lang voor. Daarbij hoort een goede woning, goed en eerlijk werk, goede scholing, voldoende inkomen en goede zorg. En daar werken wij aan: ook in Meierijstad!

PvdA Meierijstad wenst iedereen een goed, betrokken, respectvol en vooral een gezond 2017!

Bestuur PvdA Meierijstad

Anton Sweere (voorzitter), Peter Roozendaal, Martha School, Nelly Paagman, Jimmy van Riel en Roeland Mathijsen

Roeland Mathijsen

Roeland was al eerder twaalf jaar gemeenteraadslid. In het dagelijks leven is hij adviesgroepmanager en senior adviseur bij BRO in Boxtel.

Meer over Roeland Mathijsen