21 oktober 2016

80.000 inwoners én een station

Aan de vooravond van de verkiezingen voor de nieuwe gemeente Meierijstad een serie over markante PvdA’ers uit Meierijstad. In deel 7 is het een komen en gaan met de vertrekkende Veghelse wethouder Riny van Rinsum en nieuwkomer uit Eerde Jimmy van Riel.

De komende man knikt: “Ja, in Meierijstad wordt de afstand tussen inwoner en bestuur misschien groter. We moeten die overbruggen. Dat kan slechts deels met social media, met moderne communicatie. Want menselijk contact móet er blijven. Met de bakfiets de markt op, met mensen discussiëren, voelen wat er leeft.”

De gaande man weet: “Boerdonk was Boerdonk, is Boerdonk en zal Boerdonk blijven. Dat ligt aan de mensen, zij bepalen. Ik ben niet bang voor identiteitsverlies nu we met Veghel deel worden van Meierijstad.”

Die laatste heet Riny van Rinsum. Hij is sinds 2008 wethouder namens Hart voor Veghel, waarin zijn PvdA zich met andere progressieve krachten heeft verenigd. Van Rinsum, 63, is bij de verkiezingen voor Meierijstad lijstduwer.

De komende man staat hoger op die lijst, plaats 6. Jimmy van Riel, 20 jaar, student geneeskunde. “Ik merkte dat er weinig jonge mensen hoog op de lijst stonden. Er moet evenwicht zijn. Dus heb ik mijn vinger opgestoken.”

Vol gas

Ook Van Riel is nu actief voor Hart voor Veghel. Of dat niet verwarrend is voor de kiezer? De twee mannen denken dat het wel meevalt. De PvdA is bepaald niet onzichtbaar geweest in Veghel, zeggen ze. “Minder zichtbaar”, zo zouden zij het formuleren. En nu is het weer vol gas. “Met de samenwerking hebben we veel bereikt, maar in een gemeente van 80.000 inwoners moet de PvdA echt zijn eigen weg gaan”, aldus Van Riel.

Zijn partijgenoot knikt. “Ook de afgelopen jaren hebben we duidelijk een PvdA stempel kunnen zetten. Neem het minimabeleid. We hebben de bijzondere bijstand verruimd. Ik heb indertijd ook bewust geopteerd voor de sociale portefeuille. Om te zorgen dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Daar staan we nog steeds voor.”

Spoorlijn

Wethouder Van Rinsum heeft grote dossiers voorbij zien komen. Het cultuurcluster Noordkade, de herbouw van de Oranjewijk en decentralisatie van de WMO. Punt van zorg: het over asfalt soms lastig te bereiken Veghelse bedrijfsleven. “Zorg voor een spoorverbinding. Daar kan iedereen veel voordeel uit halen”, zegt Van Riel. En de wethouder: “Het staat in ons verkiezingsprogramma voor Meierijstad. Het openbaar vervoer is hier beroerd. Een stad van 80.000 inwoners kan niet zonder station. Wat ons betreft: een spoorlijn van Nijmegen, via Oss, Uden en Veghel naar Eindhoven. Voor mensen en voor goederen.”

Wat Van Rinsum ook gezegd wil hebben: Veghel ligt er goed bij. “We hebben een historisch lage werkloosheid, een goed voorzieningenniveau, veel groen. Hoewel, in Veghel Zuid kan dat wel wat beter. Lege winkels? Verhoudingsbewijs staat er bij ons niet meer leeg dan in Uden.”

Hij heeft in zijn jaren achter de collegetafel de Veghelaar zien veranderen. Van mopperkont naar niet lullen maar poetsen. “Als hier een paar mensen de schouders onder iets zetten wordt het mooi. Zie Fabriek Magnifique.” Maar zie ook de Noordkade. “Ere wie ere toekomt: Stefan van de Ven kwam met het idee. Er was in het begin weerstand: gooi die ouwe zooi toch plat. Maar toen we open dagen hebben gehouden was dat al een stuk minder. Kritiek daar moet je tegen kunnen. Politiek, besturen, dat is ook je rug recht houden.”

Vernieuwing

Lijstduwer Van Rinsum keert terug naar zijn oude werkgever, het Summa College in Eindhoven. Meierijstad is een signaal voor politieke vernieuwing. “Gelukkig hebben we voor de lijst het uitgangspunt kwaliteit gekozen. Niet: waar komt iemand vandaan. Met Menno Roozendaal, wethouder in Schijndel nu, hebben we een ervaren en toch jonge lijsttrekker. Iemand voor de toekomst.”

En Jimmy van Riel, sombert hij als er voor hem geen plek rest in de raad? Welnee, hij is net zo goed voor de toekomst. “Dan wil ik wel alvast commissielid worden.”