Rookvrij Meierijstad: een stukje dichterbij!

Door Silvia Derks op 8 maart 2021

De gemeenteraad van Meierijstad heeft met het unaniem aannemen van een motie over het rookvrij maken van speelplaatsen, een belangrijke stap gezet richting een ‘rookvrije generatie’. PvdA Meierijstad nam hiervoor het initiatief.

Peuken en tegels
Bij onze schoonmaakactie in september 2020 vonden we zoveel peuken bij speelplaatsen, dat we toch echt meer wilden doen dan het reguliere gezondheidsbeleid. We hebben daarom tijdens de begrotingsbehandeling aandacht gevraagd voor het onderwerp en een motie aangekondigd. Enkele andere fracties (D66, Hart en Gemeentebelang) hebben die motie, gericht op een rookvrije generatie, vervolgens met ons mee ingediend.
Door de corona-maatregelen is de behandeling van die Motie vreemd PvdA,D66,GB, Hart rookvrije kinderspeelplaatsen steeds vooruit geschoven. Uiteindelijk heeft de raad er pas op 27 januari 2021 over gestemd: alle 35 raadsleden waren voor! Overigens zouden we enorm teleurgesteld zijn als dat anders geweest zou zijn. Immers, wie is nu niet voor het rookvrij opgroeien van kinderen?
Binnenkort zullen er dus bordjes en tegels verschijnen bij speelplaatsen om bezoekers erop te attenderen dat er niet gerookt mag worden.

Zien roken, doet roken
Met het rookvrij maken van speelplaatsen sluiten we aan bij de landelijke campagne ‘Op weg naar een rookvrije generatie’. Uit onderzoek van in opdracht van de Gezondheidsfondsen voor Rookvrij (2020) blijkt dat 91% van alle Nederlanders vóór rookvrije speeltuinen is. Verder blijkt dat het zien roken van anderen, kinderen aanzet om later zelf te gaan roken. Dat willen we dus zoveel mogelijk voorkomen, onder andere met rookvrije speelplaatsen.

Rookvrije speelplaatsen
Met de motie wordt ervoor gezorgd dat de gemeente het volgende gaat doen:

• Zorgen voor rookvrije gemeentelijke speelplaatsen; sportparken en (omgeving van) scholen/kindcentra;
  • Het belang van een rookvrije omgeving voor kinderen onder de aandacht brengen van beheerders/eigenaren van speelplaatsen, sportparken en scholen/kindcentra binnen de gemeentegrenzen;
  • Rookvrije zones realiseren bij speelplaatsen, sportterreinen etc. waarvan de gemeente zelf eigenaar/beheerder is en dit kenbaar te maken middels borden.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks