Arie de Zwart op bezoek bij WSD-textielsorteercentrum

Door Henk Engelmoer op 27 januari 2020

PvdA-raadslid Arie de Zwart heeft onlangs een bezoek gebracht aan het textielsorteercentrum ‘Het Goed’ van de WSD in Schijndel. Het raadslid toonde zich onder de indruk van het werk dat daar werd verzet, niet alleen vanuit het gezichtspunt van de arbeidsintegratie, maar ook vanuit dat van de circulaire economie.

Eind vorig jaar is dit textielsorteercentrum fors uitgebreid, zo zelfs dat er nu 103 mensen werken met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Ze kunnen daar hun werk doen in een rustig werkklimaat. Een deel van hen is niet in Nederland geboren. Desondanks die taal op de werkvloer alleen Nederlands. Om dat te stimuleren is of wordt aantal werknemers opgeleid tot taalcoach. Van discriminatie mag geen sprake zijn.

De kleding is afkomstig uit containers die her en der verspreid over de gemeente Meierijstad staan. Ze worden bij het sorteercentrum geselecteerd. Het goede spul (zo goed als nieuw) krijgen een tweede leven in de winkels van ‘Het Goed’; de mindere kwaliteit gaat naar opkopers en die verkopen het weer aan kringloopwinkels die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit of het gaat naar ontwikkelingslanden en wat wat waardeloos is, wordt gerecycled.

Rotzooi

Dat dit selecteren vaak geen pretje is, blijkt wel uit de rotzooi die bij de ingangscontrole wordt aangetroffen, variërend van poepluiers tot bedorven eten en huisvuil. Het heeft tot gevolg dat een deel van de ingezamelde kleding zo vuil is dat alleen weggooien een optie is.

Ondanks dat negatieve aspect is Arie de Zwart vol of over het werk: “Geweldig dat hier zoveel mensen de kans krijgen om nuttig werk te doen en kleding een tweede leven geven.”

Henk Engelmoer

Henk Engelmoer is bestuurslid van de PvdA in Meierijstad en als zodanig verantwoordelijk voor communicatie en mediabeleid

Meer over Henk Engelmoer