Begroting 2022: degelijk maar met aandachtspunten

Door Silvia Derks op 25 oktober 2021

Op 4 november behandelt de gemeenteraad van Meierijstad de begroting voor het jaar 2022. In de commissievergadering van 21 oktober werd deze behandeling voorbereid. De door de PvdA-fractie gezamenlijk voorbereide bijdrage, werd door raadslid Arie de Zwart ingebracht.  We vinden de begroting degelijk, op orde, meerjarig sluitend en passend bij de ambities die we hebben volgens de mijlpalen uit het college-akkoord. Voor 5 onderwerpen vroegen we extra aandacht.

Ultimo
Het traject rondom het instrument Ultimo vinden we een aanfluiting. Ultimo is een instrument dat ons moet helpen om voor al het gemeentelijk vastgoed in beeld te hebben hoe het ervoor staat, wanneer onderhoud nodig is en wanneer er ver- of nieuwbouw wordt verwacht. Ofwel: strategisch vastgoedbeheer. Om allerlei redenen, die voor een groot deel bij de leverancier liggen, is het project telkens vertraagd en is het nog steeds niet operationeel.
Voor ons is strategisch vastgoedbeheer één van de belangrijkste voorwaarden om een gezonde financiële huishouding te krijgen. Het helpt om aan verwachtingenmanagement te doen richting inwoners en om goed vooruit te kunnen plannen wat betreft verbouwing en nieuwbouw van onze accommodaties. Het belangrijkste voorbeeld is het Omnipark in Erp: we hadden als gemeente dan beter kunnen anticiperen op de benodigde vervangingsinvesteringen terwijl we nu moeten zoeken naar geld.

Leefbaarheid, natuur, bereikbaarheid en duurzaamheid voorwaarde voor ontwikkelingen
De gemeente wil meer bedrijventerreinen realiseren, meer woningen, meer vervoer over water, Meierijstad moet meer bezoekers trekken etc. etc. Al die ontwikkelingen zorgen ervoor dat er fors meer verkeer komt dat allemaal door en om Veghel moet en dat er meer ruimte wordt gebruikt waardoor andere zaken, zoals leefbaarheid en natuur, in de knel komen. Terwijl de huidige infrastructuur al overbelast is en het openbaar vervoer beperkt is. Wat ons betreft zouden we niet mogen investeren in meer bedrijvigheid e.d. áls er niet tegelijkertijd wordt gezorgd voor investeringen in of oplossingen voor leefbaarheid, bereikbaarheid, duurzaamheid en natuur.

Kwaliteit van participatie en communicatie moet omhoog
De kwaliteit van participatie en communicatie van en met inwoners kán en moet beter. Als we niet zorgen voor betere kwaliteit worden we als overheid steeds minder geloofwaardig. Daarbij komt dat het wegnemen van irritatie en ongenoegen bij inwoners, veel meer kost dan het voorkómen daarvan door (vroeg)tijdig en écht in gesprek te gaan.

Een voorbeeld van waar het beter kan, is de omgevingsdialoog bij ruimtelijke plannen, die meestal geen dialoog is. Ook vinden we het gek dat we initiatiefnemers van specifieke projecten, met een eigen belang, vragen om zelf de participatie over het traject vorm te geven. Dat is toch vragen om moeilijkheden? En bij de communicatie rond openbaar groen (zoals het kappen van bomen, het maairegime van bermen of anderszins) wordt, volgens de beantwoording van onze technische vragen bij de begroting, alleen gekozen voor een persbericht, de gemeentepagina, de website en social media. Maar dus niet door het rechtstreeks informeren van direct omwonenden.
Bij de implementatie van de Omgevingsvisie moeten we hier nog maar eens goed over nadenken! Want dit kan écht beter en effectiever.

Extra geld jeugdhulp
Er is extra geld beschikbaar gekomen vanuit het Rijk, in principe voor jeugdhulp. Deze meevaller is fijn…daarmee hebben we immers onze begroting sluitend kunnen krijgen want het geld is namelijk niet geoormerkt. Dat is voor ons als PvdA echter wel een dilemma. Moeten we zelf zorgen dat het geld blijvend gereserveerd wordt voor jeugdhulp, terwijl we niet weten of het allemaal nodig is en dan wel de OZB moeten verhogen om andere dingen te kunnen bekostigen? We houden de vinger aan de pols, want het mag niet zo zijn dat als we tekort komen, we moeten kiezen tussen lantaarnpalen en onze jeugd.

Algemene reserve en weerstandsvermogen
Bij onze exploitatie hebben we niet veel ruimte. Maar daar tegenover staan een hoge algemene reserve en een weerstandsvermogen die meer dan op orde is. We vangen daarmee tegenvallers op en begroten wat risicovoller. De PvdA denkt dat we meer kunnen doen met dat geld dat op de plank ligt. Uiteraard zonder dat we het volgende bestuur de ruimte afpakken om zelf keuzes te maken.
We willen dan ook geen incidentele cadeautjes uitdelen, maar investeren in Meierijstad voor de toekomst. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken over het op termijn ontwikkelen van een gemeentelijk energiebedrijf. Bij de begrotingsbehandeling op 4 november komen we daar op terug.

Moties en amendementen
Tijdens de commissievergaderingen door de PvdA en anders fracties ook moties en amendementen aangekondigd. Deze worden deze weken voorbereid met elkaar en zullen tijdens de raadsvergadering van 4 november ook ingebracht worden.

Afbeelding van Olya Adamovich via Pixabay

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks