7 september 2017

Beperken toenemende vlieghinder Eindhoven Airport

Volgens de huidige verwachtingen groeit Eindhoven Airport tot en met 2019 van ca. 29.000 naar ca. 43.000 vliegbewegingen. De groei leidt tot een toename van de geluidshinder, de hoeveelheid fijnstof, de verkeersoverlast en de uitstoot van broeikasgas. En dat leidt tot een verslechtering van het klimaat en de gezondheid van de omwonenden. Tijd om in actie te komen, vindt PvdA Meierijstad. 

Grenzen aan de groei

De groei is nu geregeld in het luchthavenbesluit tot en met 2019. Voor 2020 en verder moet er een nieuw luchthavenbesluit komen. De voorbereidingen zijn in volle gang. En dus is het de hoogste tijd om aan de landelijke politiek kenbaar te maken waar de grenzen liggen. Wat nog acceptabel is en onder welke voorwaarden groei van het vliegverkeer nog kan worden toegestaan.

Samenwerken

Op 6 september was er in Knegsel een bijeenkomst waarvoor alle politieke partijen en bestuurders  van de omliggende gemeenten waren uitgenodigd. Het CDA Eersel  had daartoe het initiatief genomen. De PvdA, waaronder PvdA Meierijstad, was van de partij om inbreng te leveren. Het doel van de bijeenkomst was om tot afstemming van standpunten te komen. Met het bundelen van de krachten kan een vuist gemaakt worden. En het voorkomt dat de individuele gemeenten worden uitgespeeld. Helaas mogen we er niet van uitgaan dat de landelijke politiek oog heeft voor de regionale belangen. Voor onze belangen moeten we opkomen en lobbyen. En daarom is het van groot belang dat alle omringende gemeenten de krachten bundelen om één geluid te laten horen.

Gezamenlijke standpunten

Tijdens de bijeenkomst werden in discussiegroepen uitgangspunten voor beleid geformuleerd. Kort samengevat:

  • Of en hoeveel er gegroeid kan worden mag niet worden bepaald door de landelijke politiek maar door de regio zelf. Zij kan de juiste afwegingen maken. Het vliegveld moet dienstbaar zijn aan de regio.
  • Door de inzet van nieuwe technologieën, die deels al voorhanden zijn, moet de vlieghinder vanaf 2020 verminderd worden. Extra groei moet verdiend worden. De helft van de “winst” door overlast beperkende maatregelen mag ingevuld worden door extra vluchten en de helft voor vermindering van de hinder. Zo wordt de hinder geleidelijk aan steeds minder en worden innovaties gestimuleerd.
  • ’s-Nachts geen vliegverkeer. Verstoring van de nachtrust is funest voor de gezondheid.
  • Een onafhankelijk onderzoek door de overheid naar de mogelijkheden voor beperking van de hinder door vliegverkeer.

De komende tijd wordt gewerkt aan de juiste formuleringen opdat iedereen zich erin kan vinden.

Verkiezingen

Met het oog op de verkiezingen voorjaar 2018 is het goed als partijen deze kwestie uitdrukkelijk meenemen in hun programma’s. Voor Meierijstad zijn er geen verkiezingen vanwege de fusie, maar dat wil niet zeggen dat we niets moeten doen. PvdA Meierijstad zal er bij het college op aandringen met de andere gemeenten op te trekken en om de geformuleerde standpunten te onderschrijven. Dat vraagt inzet van onder meer financiën en beleidsmedewerkers.  Immers, een dergelijke kwestie gaat de verkiezingen ver te boven. Het gaat om het belang van de omwonenden en niet om politiek gewin.