Blijft het oude raadhuis in Rooi van de Rooienaar?

Door Sikko Oegema op 26 november 2020

Het voormalige raadhuis van Sint-Oedenrode met het prachtige ‘kasteeltje’ wordt nu gebruikt als bestuurscentrum. De gemeenteraad heeft eind 2019 besloten om het te gaan verbouwen omdat het onvoldoende functioneel is. De vergaderruimtes voor de gemeenteraad zijn niet optimaal en het gebouw is niet duurzaam.
Tijdens een beeldvormende avond op 25 november werd de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van verkenningen naar de mogelijkheden voor die verbouwing. Fractievoorzitter Sikko Oegema was teleurgesteld “Ik hoopte dat er veel verder nagedacht zou zijn over hoe de bevolking bij het gebouw te betrekken”.

Het gebouw voor de inwoners!
Onder andere de PvdA gaf voor de verkenning destijds mee, dat nadrukkelijk gekeken moest worden naar hoe het gebouw en vooral het ‘kasteeltje’ voor de inwoners van Rooi én Meierijstad toegankelijker gemaakt kon worden. Een gebouw waar de Rooienaar trots op kon zijn, wat ook een beetje van henzelf zou zijn. Een gebouw dat de democratie ook dichter bij de mensen kan brengen. De PvdA zag daarvan helemaal niks terug in de verkenning.
De verkenning was namelijk een zeer zakelijke, bouwtechnische en financiële verkenning van hoe de huidige functies een plek zouden kunnen krijgen in het verbouwde gebouw en welke delen konden worden verhuurd of verkocht. Weliswaar zat in alle scenario’s het ‘kasteeltje’ als onderdeel van de plannen. Maar niet meer dan dat.

Heel veel mogelijkheden
En er liggen zoveel kansen om er iets moois van te maken. Meer dan alleen een ruimere plek voor de Heemkundekring. Een laagdrempelig, multifunctioneel gebouw dat de historie van Sint-Oedenrode uitademt. Ruimte voor bijvoorbeeld kunstateliers, een koffiecorner, ontmoetingsruimtes, kleine bedrijfjes etc. De inwoners van Meierijstad willen er vast graag over meedenken. En ook dat werd gemist in de presentatie: wat willen de inwoners eigenlijk?

Voorkeursscenario
Binnenkort krijgt de raad een voorstel om een voorkeurscenario te kiezen dat nader wordt uitgewerkt. De PvdA zal, welk scenario daar ook uit komt, benadrukken (al dan niet met een motie of amendement) dat de verbinding met de inwoners van Sint-Oedenrode belangrijk is. Sikko Oegema verwoordt het als “we moeten het gebouw naar de bewoners brengen!”. Dat is, wat de PvdA betreft, bij de uitwerking van een scenario één van de belangrijkste onderwerpen. Zo kunnen we de gemiste kans van deze eerste verkenning herstellen.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema