Bouwstenen voor Schijndel: het wachten beloond!

Door Sikko Oegema op 7 april 2020

Schijndel is een dynamische en ambitieuze kern. Dat uit zich in een grote druk op de woningmarkt. Al jaren. Kleine initiatieven hielpen maar mondjesmaat en om verschillende redenen duurde realisatie soms langer dan gepland of gehoopt. Met de ruimtelijke bouwstenen voor Schijndel, die het college via een Raadsinformatiebrief aan de raad heeft gestuurd, wordt een doorkijk gegeven van de mogelijkheden die het college ziet in het realiseren van de zo gewenste woningbouw in Schijndel. Dat kan PvdA Meierijstad, dé partij die zich al jaren hard maakt voor bouwen, bouwen, bouwen op een duurzame en sociale manier, alleen maar waarderen.

Degelijk verhaal

Het bouwstenen-document is een degelijk verhaal. Opgebouwd vanuit de geschiedenis en eigenheid van Schijndel met een integrale blik op vervoer, voorzieningen, duurzaamheid, leefbaarheid en bedrijvigheid. Met eerbied voor de kwaliteiten die er al zijn en met oog voor het benutten van de kansen die er liggen om die te versterken. Dat is in de bouwstenen verwoord in 11 kernwaarden en een verbeelding ervan in de vorm van Schijndel als een eikenblad. Wat ons betreft dus een prima verhaal en een goede basis om concreet op te bouwen. Letterlijk.

Het belangrijkste kader is ‘inbreiden voor uitbreiden’. Dus eerst braakliggende terreinen en locaties waar sloop en nieuwbouw mogelijk is, vóórdat gekeken wordt naar gebieden aan het buitengebied. De PvdA kan dit van harte onderschrijven. Alleen zo wordt bijgedragen aan een dynamisch en aantrekkelijk Schijndel. Door lege en slechte plekken aan te pakken en beschikbaar te maken voor wonen.

Pro-actief in gesprek met burgers!

Wat houden die bouwstenen in? Het zijn nu vooral kaders, gebaseerd op eerder door de gemeenteraad vastgesteld beleid. De bouwstenen mogen de gemeenteraad dan ook niet erg verrassen. Kaders van waaruit gekeken kan worden naar de concrete invulling. We weten uit ervaring dat bij elke concrete invulling of het aanwijzen van mogelijke locaties, het betrekken van burgers en omwonenden die mee mogen denken en doen op voorhand erg belangrijk is. We hopen dan ook dat in het vervolgproces dit een van de belangrijkste elementen. We hebben te vaak meegemaakt dat omwonenden zich overvallen voelden door de plannen van de gemeente, omdat ze de ideeën uit de krant moesten vernemen bijvoorbeeld, en daardoor weerstand ontstond die eigenlijk voorkomen had kunnen worden.

We pleiten dan ook voor een aanpak dat bij alle ideeën die in de bouwstenen staan het college pro-actief met de burgers in gesprek gaat, op een creatieve, creërende manier. Door de ouderwetse omgevingsdialoog naar een hoger plan te tillen. Niet wachten tot er concrete plannen liggen van belanghebbende initiatiefnemers, maar actief als gemeente aan de slag gaan. Met de 7 beoogde woningbouwlocaties, maar ook met de andere ruimtelijke plannen die in de bouwstenen staan rondom snelfietsroutes en dergelijke.

Schijndel verdient het

Onze speciale interesse als PvdA gaat natuurlijk uit naar de manier waarop de woningbouwopgave hierin een plek heeft gekregen. In totaal zijn er 7 mogelijke woningbouwlocaties beschreven. Voor de hand liggende, maar ook iets minder voor de hand liggende en meer uitdagende locaties. Zoals het voormalige Bolsius-terrein en de huidige opslagterreinen aan de Hoofdstraat. We zijn dus verheugd dat er ideeën zijn die tot daadwerkelijke woningbouw kunnen gaan leiden. Voor ons is overigens minimaal 25% sociale woningbouw een harde eis voor al deze plannen. Wij zullen daar bij de uitwerking van de plannen op toezien.

Afwachten tot iemand een initatief neemt, is overigens voor ons geen optie. We vragen het college echt om op elk van deze locaties zo snel mogelijk in gesprek te gaan met omwonenden en betrokkenen om hun ideeën te ‘oogsten’. Duurzaam en creatief. Dit gaat in het vervolg van de trajecten alleen maar kostbare tijd besparen en op voorhand draagvlak creëren. Schijndel verdient het!

De link naar de raadsinformatiebrief vind je hier (nummer 167).

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema