Collectieve en andere woonvormen:? Ja, graag!

Door Arie de Zwart op 1 oktober 2021

Tijdens de raadsvergadering van 30 september werd een motie behandeld over collectieve en andere woonvormen. Arie de Zwart, raadslid PvdA Meierijstad, wilde de intentie van de motie wel steunen. Want elke manier om in Meierijstad meer en meer geschikte woningen te krijgen, kunnen wij steunen. Echter, de motie vroeg om iets dat er al is, kwamen de indieners tijdens de vergadering achter. Hij werd dus ingetrokken.

Woningbouw in de volle breedte
Deze bestuursperiode heeft de PvdA continu gehamerd op het stimuleren van woningbouw en het wegnemen van belemmeringen daarvoor. Woningbouw in de volle breedte: van sociale (huur)woningen, woningen voor ouderen en jongeren, woningen voor arbeidsmigranten en ook voor statushouders (asielzoekers). Tijdens de betreffende raadsvergadering vroeg Arie de Zwart hier nogmaals aandacht voor.

Alternatieve woningen
De motie van de SP (mede ingediend door D66 en Hart) focust op collectieve en andere alternatieve woonvormen. Wat ons betreft kunnen creatieve en andere manieren van bouwen en woningen inderdaad mede bijdragen aan de oplossing voor het woningtekort.
En wat ons betreft kan het ook niet gek genoeg zijn. Zeker na de presentatie van Floris Alkemade tijdens het Wooncafé over vitaal wonen voor senioren op 22 september. Alkemade heeft ons geleerd dat bouwen, bouwen, bouwen niet de enige oplossing is. We zullen volgens hem ook anders over het wonen zélf moeten gaan nadenken en andere woonvormen moeten bedenken en bouwen.

Cultuurverandering: van ‘nee, tenzij…. naar ‘ja, mits….’
De motie van de SP, Hart en D66 was wat ons betreft overigens nog lang niet scherp genoeg. Met deze motie wordt namelijk aan het college gevraagd om ‘nieuw beleid’ te ontwikkelen rondom alternatieve woonvormen.
Wij vinden echter dat alternatieve woonvormen binnen ons huidige beleid eigenlijk gewoon al gerealiseerd zouden moeten kunnen worden. Het gaat er ons daarom vooral om dat de gemeente zich actief en stimulerend opstelt én initiatieven tot alternatieve woonvormen zoveel mogelijk faciliteert en helpt in de procedures. We verwachten dat de uiterste grenzen worden opgezocht om alternatieve woonvormen te realiseren en dat niks op voorhand te gek is. Zoals bijvoorbeeld ‘groene hoogbouw’.
Daar is geen nieuw beleid voor nodig, maar vooral een goede houding en cultuur bij de gemeente. Het moet ‘ja, mits…’ zijn en niet ‘nee, tenzij…’. Dat er al beleid is, steunt ons in die opvatting dat het om een verandering in houding en cultuur gaat.

Arie de Zwart

Arie de Zwart is woonachtig in Schijndel en raadslid voor de PvdA-Meierijstad. In het dagelijks leven werkt hij als financieel manager.

Meer over Arie de Zwart