Corona in Meierijstad: zorgen en uitdagingen

Door Silvia Derks op 7 juni 2020
[Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay ]

Het corona-virus heeft hard toegeslagen in Meierijstad. Het aantal geregistreerde sterfgevallen als gevolg ervan behoorde enige tijd tot het hoogste in Nederland, zoals dat ook gold voor het aantal mensen uit onze gemeente die weden opgenomen in een ziekenhuis, al dan niet op de intensive care. Gelukkig volgen er nu onderzoeken die moeten uitwijzen waarom de consequenties juist in onze omgeving zo groot zijn.

Inmiddels lijkt de rust op het geneeskundig front enigszins terug te keren, maar op maatschappelijk en economisch opzicht is dat nog zeker niet het geval. De fractie van de PvdA in Meierijstad heeft geprobeerd die schade in beeld te krijgen. Een belronde langs diverse instellingen en bedrijven bracht enig en waarschijnlijk ook weinig representatief en divers inzicht: zorgen zijn er volop, maar veel organisaties zien ook uitdagingen.

Het belrondje vond plaats met vertegenwoordigers van organisaties en bedrijven. Zij vertelden open over hun ervaringen en waardeerden de belangstelling vanuit de PvdA. Wat bij elk gesprek aan de orde kwam was, naast de zorg om de organisatie of het bedrijf, ook de zorg voor naasten. Veel gesprekspartners hadden op één of andere manier in hun nabije omgeving te maken met familie of vrienden die zijn getroffen door het virus. Hoewel de gesprekken met name gingen over hoe de organisaties en bedrijven met corona omgaan, is uiteraard ook gesproken over het onvoorstelbare menselijke leed dat corona in Meierijstad heeft veroorzaakt.

Zorgen om kwetsbaren
Bij maatschappelijke organisaties (welzijn-, jongeren- en ouderenorganisaties e.d.) is het nu vooral de kunst om te zorgen dat men in contact blijft met cliënten en bezoekers. Dat kwetsbare burgers niet uit beeld raken. Het in contact proberen te blijven, geldt overigens niet alleen de cliënten, maar ook de vrijwilligers die actief zijn voor deze organisaties. Dat betekent in de praktijk vooral bellen, bellen, bellen, al dan niet met beeld erbij. Het blijkt daarbij lastiger om met ouderen in contact te blijven, dan met jongeren.

Bij ouderen zijn het vooral de regels en de angst voor het virus, het moeten houden van afstand en het niet durven bezoeken, redenen voor het moeilijkere contact. Zorgelijk is ook de toename van het gevoel van eenzaamheid en angst over de toekomst (“Hoe gaat het leven hierna er uitzien?”).

Daarbij zijn niet alle ouderen assertief en actief genoeg om zelf initiatief te nemen of hun zorgen te benoemen dan wel in het bezit van een partner, familie of vrienden om hun zorgen en angsten te delen. Voor betrokken organisaties blijkt het onduidelijk of de mantelzorg toereikend is om een en ander op te vangen.

Aanpassingsvermogen
Alleen door wrijving krijg je glans’ of ‘onder druk wordt alles vloeibaar’ zijn uitdrukkingen die eigenlijk ook van toepassing zijn in deze situatie. Organisaties en bedrijven proberen er onder deze corona-omstandigheden toch het beste van te maken.

Het leidt tot nieuwe samenwerkingsverbanden en slimme combinaties die waarschijnlijk minder snel tot stand zouden zijn gekomen als er geen crisissituatie zou zijn. Bedrijven combineren hun activiteiten om in deze periode toch klanten te bereiken en contact te blijven houden met bestaande klanten: Van het organiseren van thuisbezorging, afhalen en verkoop via internet tot het inrichten van een ‘drive thru’.

Veel organisaties en bedrijven gebruiken deze tijd ook voor het doen van onderhoud, het uitvoeren van een lang gewenste verbouwing of het doorvoeren van nieuwe werkwijzen. Plannen die er al langer lagen, maar door drukte steeds maar werden uitgesteld.

Vaak gehoord is de opmerking dat het ‘thuis werken’ en Skypen straks een vast onderdeel van het werk zal gaan blijven. Door deze situatie zijn ze versneld gedwongen meer digitaal te gaan denken. ‘Elk nadeel heb zo z’n voordeel’, om maar weer eens een andere bekende uitdrukking te gebruiken.

Financiële problemen
Supermarkten, internetbedrijven, doe-het-zelf-zaken en bloemisten hebben nu, naar het schijnt, niet al te veel last van negatieve effecten van de huidige situatie. Veel andere bedrijven en instellingen zijn veel minder gelukkig. Niet alleen horeca of bedrijven in de recreatieve sector, maar ook wijk- en dorpshuizen, lokale media en sportverenigingen hebben of verwachten financiële problemen. De noodzakelijke omzet valt door corona helemaal of gedeeltelijk weg.

Verwacht (en soms geëist wordt) dat de overheid (lokaal, regionaal en landelijk) de organisaties en bedrijven tegemoet zal komen. Het water staat velen aan de lippen, maar iedereen hoopt op herstel.
Bedrijven en organisaties hebben weliswaar vaak een financiële buffer, zoals je van een gezonde organisatie zou mogen verwachten, maar dan moet de lock-down periode niet te lang duren. Gelukkig geeft de verruiming van de maatregelen van 1 juni voor veel bedrijven lucht.

Samen met de organisaties en bedrijven hoopt PvdA Meierijstad dat we corona kunnen beheersen en we het leven, met eventueel de nodige structurele aanpassingen, weer op kunnen pakken.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks