De PvdA heeft eerder al haar verbazing uitgesproken over het feit dat de voormalige gemeente Sint-Oedenrode niet betrokken was bij het overleg in verband met de toenemende vlieghinder door het vliegverkeer rond Eindhoven Airport. Uiteindelijk is op aandringen van coalitiepartner Team Meierijstad het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) gevraagd haar verhaal te doen op een beeldvormende avond eerder dit jaar.
Het was een zeer informatieve avond en er waren veel vragen vanuit de zaal. Het moet gezegd, BVM2 heeft veel kennis in huis, is realistisch in de aanpak en geeft ook aan waar praktische mogelijkheden liggen om de hinder te verminderen. In de ogen van de PvdA een prima organisatie om als overheid mee van doen te hebben. Mede dankzij de vasthoudendheid van BVM2 wordt momenteel, als een proefpilot, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het verminderen van de vlieghinder. Bedoeld om de minister te adviseren over de ontwikkelingen vanaf 2020.
BVM2 zet zich al jaren namens omwonenden en allerlei (milieu)organisaties in voor het verminderen van de vlieghinder en daarmee voor minder geluidsoverlast, minder fijnstof en minder uitstoot van broeikasgassen. In absolute zin draagt het vliegverkeer ongeveer 5% bij aan het klimaatprobleem. Door de sterke groei zal dit effect toenemen. In verhouding zelfs nog sterker omdat iedereen juist minder problemen gaat veroorzaken door allerlei milieumaatregelen. De verwachting is dat ergens tussen 2020 en 2025 het Eindhovense vliegveld een grotere klimaatimpact zal hebben dan de hele gemeente Eindhoven bij elkaar. Reden genoeg om ervoor te zorgen dat het minder wordt.
Intussen is de gemeente Meierijstad nog steeds geen partij aan de onderhandelingstafel, maar wel indirect betrokken via het overleg met de omliggende gemeenten. Wethouder Van Rooijen gaf daarop een toelichting. Op de vraag van de PvdA wat we nu het beste kunnen doen om ons geluid te laten horen, gaf hij aan dat de Raad aan zet is om een standpunt in te nemen en dat in te brengen in het overleg.