In de beginperiode van de coronacrisis werd met leuke initiatieven geprobeerd de tijd van beperkingen te overbruggen. Na een tijdje werd het voor ondernemers financieel echter steeds moeilijker. Creativiteit werd meer een noodzaak om te kunnen overleven. En dan kom je als ondernemer in een spagaat: want om omzet te krijgen, heb je klandizie nodig. Zoveel mogelijk. En juist dat mag niet zomaar.
Steeds professioneler
De periode van beperkingen leek begin 2020 niet al te lang te duren en er werd soms zelfs een beetje lacherig over gedaan. Ondernemers werden er heel creatief van: zelf in elkaar geknutselde plastic schotjes, routes met plakband op de vloer en ontsmettingsspul en mondkapjes tegen woekerprijzen. De klungeligheid in het begin werd steeds professioneler.
Echter, hoe langer de coronacrisis duurde, hoe meer de wanhoop en burgerlijke ongehoorzaamheid de boventoon gingen voeren.
Creativiteit in Meierijstad
Ook in Meierijstad zijn er veel creatieve ondernemers die er het beste van proberen te maken. In sneltreinvaart zijn er websites ontwikkeld en is thuisbezorgen bijna de standaard geworden. En de eten/drinken-to-go initiatieven zijn talloos. Ook andere vindingrijke initiatieven kwamen boven. Bijvoorbeeld in de vorm van een drive-thru. Of het bouwen van een gigantische helling, anticiperend op de vele sneeuw die gaat vallen.
Ondernemers komen echter wel in een spagaat: om te overleven moeten ze creatief zijn en risico’s nemen. Maar ze weten ook dat ze daarmee de grenzen van de regels opzoeken en er soms zelfs overheen gaan. Dan moet de burgemeester bijvoorbeeld weer ingrijpen en een initiatief stopzetten. Dat lijkt op ondernemertje pesten, maar ja, die coronamaatregelen zijn er niet voor niks en de burgemeester moet toezien op het handhaven daarvan omdat hij ook verantwoordelijk is voor de veiligheid van burgers.
Verantwoordelijkheid klanten
Het probleem wordt vaak bij de ondernemers gelegd, die regels overtreden. Het misschien wel grootste probleem zijn echter niet de ondernemers, maar de burgers zelf. Zij maken immers de keuze om in drukke natuurgebieden te gaan wandelen, toch op bezoek te gaan, geen mondkapje te dragen en/of geen afstand te houden. En dat is een belangrijke oorzaak van het blijven voortduren van de crisis.
Burgers maken immers massaal gebruik van de initiatieven van ondernemers en houden zich daarbij niet (altijd) aan de coronamaatregelen of door ondernemers bedachte veiligheidsmaatregelen. Denk bijvoorbeeld aan dat restaurant in Eindhoven dat toch open ging. Er zou helemaal niks aan de hand zijn geweest als er geen klanten waren gekomen.
Spagaat en begrip
PvdA Meierijstad begrijpt die spagaat van ondernemers. Soms lijken vindingrijke initiatieven prima en gunnen wij de ondernemer de daaraan gekoppelde omzet. Maar in de praktijk, al dan niet door burgers die regels aan hun laars lappen, blijken initiatieven toch niet te kunnen/te mogen. Ook PvdA Meierijstad bevindt zich in een spagaat, wat dat betreft.
In dit artikel focussen we op een spagaat van ondernemers. De coronacrisis kent uiteraard vele andere perspectieven en aspecten. Het is onmogelijk die allemaal in één stukje te vatten. We zouden het bijvoorbeeld kunnen hebben over de spagaat van burgers. Door onzekerheid over inkomen of gezondheid (van jezelf of je naasten), maak je wellicht andere keuzes dan als je het comfort hebt van een vaste baan.
Wat ons betreft is het gewoon erg belangrijk om begrip voor elkaar te hebben.