De wurggreep van de N279 en de visieloze Mobiliteitsvisie

Door Silvia Derks op 13 januari 2022

De lang verwachte mobiliteitsvisie, zeer essentieel voor de toekomstige ontwikkeling van Meierijstad, werd in de commissievergadering van 13 januari 2022 besproken. Deze visie heeft namelijk effect op de bereikbaarheid van Meierijstad, de mogelijkheden voor groei van het bedrijfsleven én voor de leefbaarheid van Meierijstad. Commissielid Silvia Derks is daar zeer kritisch over. Hierna haar bijdrage.

Leefbaarheid en gezondheid belangrijker dan economische ontwikkeling
De visie heeft 3 hoofdambities: economie, leefbaarheid, duurzaam en gezond. Maar wat als de belangen tegenstrijdig zijn, wat gaat dan voor? In de beantwoording van de technische vragen werd gezegd dat er dan ‘integraal wordt afgewogen’. De fractie van de PvdA is voorstander van het zwaarder laten wegen van leefbaarheid en gezondheid boven economische ontwikkeling.

Gemankeerde visie
Wat de PvdA betreft is dit een gemankeerde visie die op twee gedachten hinkt. Een visie zou moeten gaan over ‘wat en waarom’ maar er worden regelmatig uitstapjes gedaan naar het ‘hoe’. Blijkbaar is er toch behoefte aan concrete maatregelen voor de korte termijn die op deze manier al instemming van de raad zouden kunnen krijgen. En aan de grote hoeveelheden zienswijzen op zeer concreet niveau te zien, lijkt het ook wel een beetje op een uitvoeringsprogramma.
Met deze omschrijving doe ik overigens het vele werk en het zorgvuldig doorlopen proces tekort, maar deze visie geeft geen blijk van een écht integrale en allesomvattende visie op mobiliteit voor de lange termijn.

Wurggreep
Ik heb ooit in een interview gezegd dat ik de Taylor-brug één van de domste infrastructurele constructies ooit vind. Daardoor is heel Veghel in een wurggreep van deze brug en het kanaal gekomen omdat bij de beoogde groei van het bedrijventerrein niet écht is nagedacht over de bereikbaarheid en de positie van de Taylorbrug. En ook deze visie haalt ons niet uit die wurggreep.

Zoektocht naar duurzame oplossingen voor A50, N270 en Rembrandtlaan/Corridor
Op verschillende plekken in de visie staat dat de A50 en de N279 én de Rembrandtlaan/Corridor de belangrijkste ontsluitingswegen zijn. En dat daar de komende jaren nog veel meer verkeer wordt verwacht. Door toename van het aantal inwoners, toename van de bedrijvigheid én de aantrekkelijkheid van de route Den Bosch – Helmond. Die wurggreep wordt dus alsmaar steviger.
De visie zou daar een oplossing voor moeten bieden, maar meer dan een ‘verkenning van de parallelroute A50’ komt die niet. Terwijl dit dé sleutel is voor een duurzame oplossing voor de bereikbaarheid van en doorstroming in en rond Meierijstad.
Het bestaat wat ons betreft niet dat nu gezegd wordt dat de uitspraak rondom de N279 door de Raad van State geen effect heeft op deze visie. Wat ons betreft is de visie in feite achterhaald en ligt er nu een uitgelezen kans om er opnieuw en fundamenteel anders naar te kijken. Slimmer. Verder. Groter. Eigenlijk zoals de “Raad van Verbeelding” ons heeft laten zien.

Een ovotonde, al met succes toegepast op de N279 richting Den Bosch, lijkt niet haalbaar door de geluidsoverlast die het veroorzaakt. Een aantal jaren geleden heeft de oude fractie Hart van Veghel (niet te verwarren met het huidige Hart) al een andere out-of-the-box oplossing verkend, namelijk een mogelijke ondertunneling. Dit leek technisch zeer wel mogelijk, maar bestuurlijk toen nog niet haalbaar. De tijden zijn echter veranderd.
Wij denken dat met het bestuderen van de A50-parallel-route ook naar dit soort opties gekeken moet worden. En dat het zoekgebied rond de Rembrandtlaan enorm vergroot moet worden. En ja, het wordt vast wat duurder, maar dan heb je ook een écht en acceptabele oplossing voor de lange termijn en voorkom je dat er steeds houtje-touwtje oplossingen moet zoeken die overigens ook geld kosten.

Het openbaar vervoer
Het verbaast ons dat de ambitie, waar wij het al jaren over hebben, om een spoorverbinding in Meierijstad te realiseren niet is opgenomen. De genoemde HOV en BRT-oplossingen zijn immers ook complex, dus waarom niet ook verkenningen naar het spoor? Wat zegt het spreekwoord ook alweer over de ‘aanhouder’? En hoe zit het met de ambities rondom het openbaar vervoer in de kleine kernen? Want dat ontbreekt in de visie.

Treinverbinding
Grappig dat de treinverbinding ineens door zoveel fracties wordt genoemd als belangrijk streven en iets dat in de visie ontbreekt. Dat doet ons deugd. Wat veel minder grappig is, is dat de wethouder zegt dat de trein niet is meegenomen in de visie omdat het nu even geen issue is bij de provincie…. Sorry, maar wát een onzin. Dat bewijst dat deze visie echt korte termijndenken is en geen visie. En….deze visie is ónze visie, niet die van de provincie. Je mag verwachten van een gemeente met een omvang als die van Meierijstad dat je zélf ambities hebt. Het staat zelfs letterlijk in onze Mijlpalen, die was volgens mij ook van het CDA, voor zover ik weet. En dat de wethouder dan zegt dat we de trein wel in de gaten houden….waarom staat dat dan niet in de visie. Ik begrijp het niet meer.

Bereikbaarheid Noordkade
Grote zorgen maken wij ons om de bereikbaarheid van de Noordkade te Veghel. Daar is in deze visie nog geen begin van een oplossing voor bedacht. De HOV-lijn wordt verkend, maar een keiharde eis dat het OV moet worden verbeterd ontbreekt.
En wat betreft de toename van het verkeer door nóg meer bezoekers. In uw reactie op een zienswijze geeft u aan dat het verkeer (nog) meer gebruik zou moeten maken van de route via de Rembrandtlaan. En dat is dus het probleem verplaatsen of zelfs vergroten, niet oplossen.
Dat stelt ons teleur. Dat wordt nog jaren doormodderen op de NCB-laan.

Twijfel over de visie
Onze conclusie is dus dat wij erg twijfelen over deze visie. Het proces, de zorgvuldigheid en de inhoud is voor een korte termijn visie prima, maar door de uitspraak van de Raad van State, schiet deze visie op dit moment schromelijk tekort rond de belangrijkste verkeersaders (N279, kanaal, A50, Corridor/Rembrandtlaan). En daarnaast….de houdbaarheid van deze visie zou wel eens heel kort kunnen zijn, zo net voor de verkiezingen.

Conclusie
Nadat alle fracties en de wethouder aan het woord waren geweest, was er nog een zogenoemde 2e termijn waar Silvia haar conclusie nog eens onder woorden bracht.
Veel reacties van de fracties hinken op twee gedachten, net als de visie. Enerzijds veel concrete suggesties en een adaptief uitvoeringsplan. Anderzijds de constatering dat het eigenlijk geen visie is. En daarnaast zeggen fracties dat een van de belangrijkste zaken ontbreekt: de grote verkeersaders en de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State over de N279. En het is écht heel erg raar dat de wethouder zegt dat de uitspraak van de N279 geen invloed zou hebben op deze visie. Waarom niet even op de uitspraak van de Raad van State gewacht?
De PvdA is dan toch benieuwd waarom we deze visie dan wel zouden moeten vaststellen als Raad?

De PvdA fractie vreest dat het nemen van concrete lokale maatregelen in Meierijstad die nu her en der in de visie staan, de echt fundamentele oplossingen voor de lange termijn wel eens in de weg kunnen gaan staan. En dan blijven we in de wurggreep van de N279, het kanaal en de corridor…en stikken we helemaal door een verkeersinfarct.

De fractie gaat zich nu beraden op het standpunt voor de raadsvergadering van 20 januari, waarin de Mobiliteitsvisie al dan niet wordt vastgesteld.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks