Door het riool?

Door Sikko Oegema op 4 december 2021

Op 16 december staat het Programma Water en Riolering op de agenda van de gemeenteraad. In de commissievergadering van 1 december gaf fractievoorzitter Sikko Oegema zijn ongezouten mening. Het programma is doelloos. Letterlijk, want juist over de voor de toekomst van Meierijstad belangrijke thema’s als waterbesparing, klimaatadaptatie en biodiversiteit, stond amper wat in het programma. Een gemiste kans volgens PvdA Meierijstad.

Het programma is weliswaar indrukwekkend dik, maar bestond vooral uit standaard-rioolwerkzaamheden en andere taken. Maar dus geen enkele concrete ambitie op het gebied van duurzaam waterbeleid.
Ook bleken veel projecten die vorig jaar waren gepland, niet of niet helemaal te zijn uitgevoerd. Dat geeft niet veel vertrouwen in de uitvoering van het programma in 2022. Dat de wethouder op een aantal belangrijke vragen geen antwoord had, ontwijkend antwoordde of het verkeerde antwoord gaf, hielp ook niet mee om het vertrouwen in het water- en rioolbeleid terug te krijgen.

Andere fracties waren verrast door de scherpe analyse van Sikko en realiseerden zich ook dat het omvangrijke plan toch écht tekort schiet. Daarom wordt er momenteel een motie voorbereid waarin het college wordt gevraagd om aanvullend op het programma een klimaatadaptatieplan te maken. Hierin zouden de ambities wél nader uitgewerkt moeten worden in concrete doelen en resultaten.
De tijd die het kostte om het omvangrijke plan grondig door te worstelen, was dus niet voor niks.

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema