Eindelijk een nieuw hart voor Eerde

Door Silvia Derks op 4 december 2021

Makkelijk was het niet om tot een gedragen bestemmingsplan te komen voor het hart van Eerde waarin de toekomst van de kerk en de school, woningbouw en de inrichting van de parkachtige omgeving allemaal bij elkaar komen. Deze ontwikkeling raakt de inwoners van Eerde. Dat niet alle neuzen dezelfde kant op kunnen wijzen, is een gegeven. Er zijn altijd mensen die het graag anders hadden gezien.

Frisse school en woningbouw
De PvdA hoopt echter dat er snel gestart kan worden met de realisatie van de basisschool in Eerde. Goed dat er BENG (bijna Energie Neutraal GEbouw) gebouwd wordt en conform het Frisse Scholen concept. Daarnaast zijn we erg positief over de mogelijkheid om bij krimp of groei van het aantal leerlingen te schuiven met het aantal appartementen. Dat geeft flexibiliteit.

Blij zijn we ook met de woningbouw in Eerde, want daar is grote behoefte aan en dat weegt voor de PvdA zwaar. Hiermee worden kansen gecreëerd voor starters en senioren om een mooie en passende woning te krijgen.

Kerk als historisch monument
Verder vinden we het belangrijk dat de kerk wordt behouden als historisch monument. We verwachten dat de gemeente scherp toezicht houdt op een goede restauratie en een waardige herbestemming. Wij vinden dat op Open Monumentendag en bij andere gelegenheden de kerktoren bezocht moet kunnen worden. De symbolische waarde van deze kerktoren bij de Bevrijding van Eerde in 1944 is groot en dat verhaal moeten we blijven vertellen.
Voor de geloofsgemeenschap in Eerde betekent het dat er in ieder geval nog enkele jaren gebruik kan worden gemaakt van de kapel. De toekomst op langere termijn voor hen is onzeker. Dat geldt voor veel kerkgebouwen. Gelukkig is hier dus een alternatief gevonden. We zijn niet van de kerk maar we houden er graag rekening mee.

De wethouder heeft toegezegd dat als de kapel straks niet meer voor kerkdiensten wordt gebruikt, de gemeenteraad wordt geïnformeerd en wordt overlegd met de Dorpsraad Eerde en andere betrokken partijen om te bekijken of een publieke functie in de kapelruimte mogelijk is. Het gebouw moet wat ons betreft toegankelijk blijven.

Groen, groener, groenst
Wat betreft de PvdA moet het huidige groen rondom de kerk en straks de school en kinderopvang zoveel mogelijk blijven of liefst nóg groener worden.
Er was in Eerde een werkgroep actief – onder de paraplu van de dorpsraad – om de herinrichting van de voormalige pastorietuin op te pakken. De wethouder heeft toegezegd dat deze werkgroep de ruimte krijgt om nu verder te gaan met haar plannen tot inrichting.

Brede steun in de raad
De gemeenteraad besluit op 16 december over het bestemmingsplan. Uit de commissiebehandeling valt op te maken dat er een brede steun in de raad is voor het plan. We hopen dat de mooie nieuwe plek rondom de kerk en de school de gemeenschap van Eerde weer zal binden en iedereen trots kan zijn op de vernieuwde kern, ondanks moeilijke momenten in het gelopen proces.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks