Gaat de golf in de sloop ten onder?

Door Henk Engelmoer op 27 mei 2019

Het is niet voor het eerst dat we op deze pagina stilstaan bij de levensweg van het beeld ‘De Golf’ dat ooit de ingang van het Veghelse ziekenhuis karakteriseerde. De sculptuur van Karin Daan en Huib Fens uit 1989 verwijst naar het beroemde gedicht Odyssee van de Griekse schrijver Homeros. In dit verhaal dat rond 800 v.Chr is geschreven, verhaalt de schrijver over de reizen van Odysseus na afloop van de Trojaanse oorlog. Een grote golf zeewater werpt hem uiteindelijk terug naar zijn thuis op het eiland Ithaka. Het beeld van Daan en Fens toont de golf en symboliseert daarmee dat iedereen, met welke kwaal dan ook, terecht kan in de veilige omgeving van het ziekenhuis.

Inmiddels is de sloop van het ziekenhuis in Veghel in volle gang. En het beeld? Dat ligt treurig te wachten, in twee delen, iets naast de letterlijke puinhopen. De gemeente heeft steeds laten weten dat herplaatsing gebeurt onder verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar. Dat kan nog steeds, de breuk lijkt goed te herstellen, maar waakzaamheid is geboden!

Henk Engelmoer

Henk Engelmoer is bestuurslid van de PvdA in Meierijstad en als zodanig verantwoordelijk voor communicatie en mediabeleid

Meer over Henk Engelmoer