Geweldig resultaat met een maartje

Door Henk Engelmoer op 27 mei 2019

Hier in Nederland en ook in onze eigen gemeente Meierijstad straalt alles wat zich met de PvdA verbonden voelt, grote vreugde uit. Terecht, gezien de resultaten van de verkiezingen voor het Europees Parlement! Toch beperkt die vreugde zich grotendeels tot onze eigen landsgrenzen, want op Europees niveau krijgen ook de sociaal-democraten behoorlijk op hun donder.

Om te beginnen de vreugde in Meierijstad. Daar blijkt de PvdA deze verkiezingen zomaar de grootste partij: PvdA 20%, CDA 18,5%, VVD 16,6 %, FvD 10,1%, D66 6,3 %, Groen Links 6,2%, 50+ 5,9%, SP 5,7%, PVV 4%, PvdD 2,6%, Volt 1,6%, Denk 1,3%, Overig 1%. Voor voorzitter Marja Stevens was dit aanleiding om samen met wethouder Menno Roozendaal en fractievoorzitter Sikko Oegema de leden te feliciteren: “We zijn trots op de verkiezingsuitslag, jullie ook? De tegenstem heeft niet gewonnen, de inhoud en een positieve houding wel. Dit geeft energie, een boost om door te gaan in de sociaal-democratie. Gefeliciteerd, geniet net als wij van dit succes en.. op volle kracht vooruit naar de volgende verkiezingen!”

Landelijk
Ook landelijk gaf de verkiezingsuitslag reden tot veel blijdschap. Met 6 zetels in het Europees Parlement is ook hier de PvdA de grootste partij geworden. CDA en VVD halen ieder 4 zetels binnen, Groen Links en FvdD ieder 3, D66 CU/SGP krijgen ieder 2, 50+ en PvdD komen ieder op 1. Lodewijk Asscher noemde het begrijpelijk een “bizarre comeback”.
De vreugde bij de PvdA is terecht. De verkiezingen voor de Provinciale Staten toonden al een lichte stijging van steun onder de kiezers. Het resultaat van deze verkiezingen zijn meer dan een voortzetting daarvan.

Voorzichtig
Toch is er alle reden om heel voorzichtig mt deze verkiezingsoverwinning om te gaan. De kans dat ‘stemmenkanon’ Frans Timmermans bij de volgende verkiezingen in de frontlijn staat is gering. Voorts ziet het er naar uit dat de PvdA ten volle heeft geprofiteerd van de ‘hondstrouwe achterban’ die ook met verve is gemobiliseerd, bij een hogere opkomst voor de volgende verkiezingen is dat resultaat minder effectief. Bovendien is die ‘hondstrouwe achterban’ in een snel tempo aan het verouderen. Komt daar dan nog bij dat de aloude sociaal-democratische partij nog immer worstelt met het neo-liberalisme van de moderne tijd en ook de schijnbare tegenstelling tussen enerzijds de politiek voor de noodzakelijke werkgelegenheid en anderzijds de ook al heel noodzakelijke politiek om de ongewenste effecten van de klimaatverandering tegen te gaan. Daarin zit de moderne kiezer veel minder in een een spagaat, want die lijkt duidelijk te kiezen voor het gezonde klimaat.

Europa
Dan Europa: nog niet alle uitslagen zijn binnen en dus kan het hier of daar nog een zeteltje schelen, maar zeker is wel dat de sociaal-democraten in het Europees Parlement behoorlijk inleveren, van 189 naar 150, dat is een verlies van 39. Daar kun je onmogelijk blij mee zijn. Lastig wordt het om daar iets of iemand de schuld te geven, want het ziet er naar uit dat vooral de nationale omstandigheden reden zijn om voor een bepaalde partij te kiezen.

Positief slot
Om dan toch nog positief te eindigen: het is natuurlijk heel mooi dat de opkomst aanzienlijk hoger lag dan vijf jaar terug, dat de vier pro-EU blokken samen een ruime meerderheid hebben met meer dan 500 zetels en ook dat de rechtse populisten weliswaar winnen, maar minder dan verwacht en dat deze groep het waarschijnlijk vanaf nu zonder de PVV moet doen.