Door Willem van Laarhoven op 23 juni 2017

Grote betrokkenheid Keldonkers bij N279

Maandag 19 juni werd een bijeenkomst over de N279 bij Keldonk gehouden in ’t Span in Keldonk. Bijzonder daaraan was dat die werd georganiseerd op eigen initiatief van een van de inwoners, Mark Rooijackers. Zoals hij zij: “het is mijn verhaal en ik spreek niet namens een of andere club”.

Rooijackers was van mening dat het toch her en der wel anders zou kunnen bij de aanleg zodat die minder gevolgen zou hebben voor inwoners en agrarische bedrijven. Hij had er veel werk van gemaakt en een groot deel van zijn vrije tijd in gestoken en dat alleen maar omdat hij, zoals veel Keldonkers, zich erg betrokken voelt bij de zaak.

Helaas was er in de tussentijd al weer het een ander gebeurd, waardoor sommige zaken achterhaald waren. Maar erg was dat niet omdat het toch liet zien hoe iedereen ermee bezig is. Soms liepen de emoties ook enigszins op. De Keldonkers willen niet afgesneden worden van de andere kant van het kanaal en er moet een volwaardige brug komen! Sommigen pleitten zelfs voor varianten die in hun eigen nadeel zouden uitpakken, omdat ze zoals ze aangaven “mijn eigenbelang soms plaats moet maken voor het Keldonkse belang”.

Halverwege de avond verscheen de voorzitter van de dorpsraad die overleg had gehad met de wethouder. Hij vertelde over de variant ‘volledige brug bij Keldonk plus een noordelijke aansluiting’. Met die boodschap zou de wethouder naar de provincie gaan. Op de vraag wie daar achter stond gingen spontaan alle handen omhoog. Ondanks dat de discussie op onderdelen achterhaald was, leidde het initiatief tot een zinvolle avond van betrokkenheid en sociale dorpszin.

Willem van Laarhoven

Willem van Laarhoven is woonachtig in Sint-Oedenrode en burgercommissielid namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Willem van Laarhoven