Het Spaanse DNA van Meierijstad

Door Sikko Oegema op 25 januari 2021

De Erfgoedvisie van Meierijstad wordt 28 januari 2021 behandeld door de Raad. Sikko Oegema was er in de commissievergadering overwegend positief over, met enkele zorgpunten rondom achterstallig onderhoud en handhaving. Maar hij zag ook een nog onbenutte kans om ons cultuur-historisch erfgoed, het DNA, beter te benutten en zichtbaarder te maken.

Na-oorlogse ontwikkelingen zijn óók cultuur-historie
Als mensen aan erfgoed denken, denken ze vaak aan gebouwen, vondsten en cultuur van meer dan 100 jaar oud. PvdA Meierijstad vindt dat ook de architectuur van daarna een verhaal vertelt. De bouw van de jaren zeventig bijvoorbeeld, ook al is dat veelal sober.
Verder verdient de ontwikkeling van de landbouw in Meierijstad een apart hoofdstuk. Niet alleen de idyllische boerderijtjes, het Ot en Sien gevoel. Maar vooral de naoorlogse ontwikkeling van de landbouw, de ontwikkeling naar de intensieve veehouderij, de ruilverkaveling, de eerste methodes om gras niet meer te hooien maar in te kuilen. De opkomst van de ligboxenstallen met melkput. Of de Sicco Mansholt kippenschuren, de specifieke varkenskotten. De PvdA heeft gevraagd daar in de uitwerking van de visie, in de concrete uitvoering, ook aandacht aan te besteden.

Spanjaarden in Schijndel
Sikko vroeg ook aandacht voor de geschiedenis van arbeid in Meierijstad. Voor de PvdA een belangrijk onderwerp. Het ontbreken of juist het aanwezig zijn van arbeid is altijd een belangrijke reden geweest voor mensen om zich te verplaatsen. Een reden voor migratie. Van Nederland naar bijvoorbeeld Canada, maar ook vanuit het buitenland naar Nederland.
In Schijndel heeft zich bijvoorbeeld destijds een grote groep Spaanse gastarbeiders gevestigd en is onder andere een Spaans Huis, een Hogar Español, gebouwd. Het zou volgens de PvdA mooi zijn om dit gegeven te ‘bewaren’ door nieuwe wijken of straten daarnaar te vernoemen. Ook voormalige burgemeesters, pastoors, monseigneurs en wethouders worden immers via straatnamen blijvend herinnerd en opgenomen in het DNA van Meierijstad.
In de toenmalige Schijndels raad is de motie van de PvdA aangenomen om Schijndelse straten te vernoemen naar de tijd van de Spaanse gastarbeiders. Het wordt tijd hieraan invulling te geven!
Van de wethouder kreeg Sikko Oegema tijdens de commissievergadering te horen dat het thema al op de agenda van de Straatnaamcommissie staat. Wethouder Coby v.d. Pas zal vast meegekregen hebben dat meerdere partijen het een goed idee vonden de Schijndelse Spaanse tijd te vereeuwigen in de straatnamen. Laat die Córdobastraat maar komen!

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema