“Je mist inkomen, je mist perspectief en je komt niet meer aan je passie toe. Dat doet wat met de mensen in de culturele sector”

Door Henk Engelmoer op 28 mei 2020

De corona-crisis treft weinig andere sectoren zo hard als die van de kunst en cultuur. Dat fenomeen gaat uiteraard ook niet voorbij aan de gemeente Meierijstad. Verantwoordelijk wethouder aldaar is ‘onze’ PvdA-wethouder Menno Roozendaal. Zijn verhaal…

“Ook in Meierijstad hebben organisaties en verenigingen in de kunst en cultuur het moeilijk,” aldus de wethouder, “de bloeiperiode van de afgelopen jaren met prachtige voorstellingen, tentoonstellingen, festivals en vele andere culturele en kunstzinnige activiteiten kwam in maart resoluut tot stilstand. Na die eerste klap zag ik naast de zorgen ook veerkracht in de sector. Die veerkracht is ook nodig, want dit blijkt helaas geen kortdurende crisis.”

Menno Roozendaal (foto gemeente Meierijstad)

Gevolgen
Roozendaal schetst de gevolgen voor de sector. “Laat ik beginnen met de constatering dat het voor de sector ontzettend treurig is dat zoveel activiteiten zijn afgelast of op zijn best zijn uitgesteld. Digitaal en in een heel kleinschalige vorm gebeurt er inmiddels wel wat aan activiteiten. Ik hoop dat de aangekondigde versoepelingen voldoende ruimte gaan bieden om het culturele leven nog verder op te starten.”
“Wat het op de langere termijn gaat betekenen is nog onzeker. Neem bijvoorbeeld een theaterprogrammering die voor een kwart tot een derde van het seizoen is afgebroken. Dat is voor een theater én de theatermakers een stevig verlies. Daarnaast weten ze nog niet hoe het volgende seizoen eruit gaat zien, met al die beperkende maatregelen van een anderhalve-meter-samenleving. Ik hoop dat mensen die het kunnen missen, het geld voor hun gekochte kaartjes niet direct terugvragen, maar een tegoedbon accepteren of eenmalig hun lokale theater willen sponsoren.”

Economisch effect
Een en ander heeft toch ook een economisch effect? “Jazeker. In de culturele sector werken veel zzp’ers. Velen zien hun inkomen opdrogen en hebben steun nodig van de overheid. Onzekerheid over je inkomen en gebrek aan perspectief wanneer je het werk weer kan oppakken, is ontzettend zwaar voor mensen. Komt bij dat je dus je passie niet kan uitoefenen. Dat doet ook iets met mensen in die sector.”

Landelijk maakte bijvoorbeeld PvdA-kopstuk Lodewijk Asscher zich sterk voor een steunpakket aan de culturele sector. Menno Roozendaal is er blij mee: “Gelukkig zijn er op landelijk niveau diverse politici die een hoge maatschappelijke waarde aan kunst en cultuur hechten. Alleen in moreel opzicht al is dat een steun en erkenning voor de sector. De minister heeft een steunpakket van 300 miljoen euro gepresenteerd. Daarnaast zijn er de algemene economische steunmaatregelen die ook deels de culturele sector ondersteunen. Ik hoop dat het daar niet bij blijft, maar realiseer me dat veel bedrijven en sectoren aankloppen bij de regering. Daarom is het jammer dat de culturele sector niet bij alle politieke partijen op waardering kan rekenen. Vaak wordt dan kritisch gewezen op de hoeveelheid subsidies aan deze sector. Terwijl de overheid natuurlijk met investeringen en fiscale voordelen tal van sectoren ondersteund. Dat is onder meer om ervoor te zorgen dat cultuur voor iedereen toegankelijk is. Uiteindelijk zou ik ook niet alles economisch willen benaderen, maar juist die maatschappelijke waarde van kunst en cultuur willen benadrukken. Die is mij veel waard.”

Provincie
Ook op provinciaal niveau – met een nieuwe coalitie in het provinciehuis, zonder een eigen gedeputeerde voor cultuur – ging het de afgelopen weken vaak over deze sector. De PvdA-wethouder hoopt op redelijkheid. “Een nieuwe coalitie mag natuurlijk andere keuzes maken dan een vorige. Dat is inherent aan ons democratisch systeem. Van Forum voor Democratie is ook bekend dat zij minder waarde hechten aan kunst en cultuur. Daar zijn ze altijd duidelijk over geweest, dus dan kan je dit verwachten. Toch hoop en verwacht ik dat de provincie zeker nog wel in kunst en cultuur wil investeren en hoop vooral dat er geen vijandige sfeer ontstaat tussen de sector en de provincie. Daar is uiteindelijk niemand mee gebaat.”

‘Cultuurhaven de Noordkade’ in Veghel (foto Henk Engelmoer)

Cultuur in Meierijstad
Op het gebied van kunst en cultuur in Meierijstad is tijdens het wethouderschap Menno Roozendaal veel gebeurd. Loopt dat nu gevaar? De wethouder aarzelt: “Voor mij zijn kunst en cultuur geen bijzaak in mijn portefeuille, maar een wethouder alleen bereikt niet zoveel. Er is in Meierijstad veel ondernemerszin op cultureel gebied. Het risico van voorbeelden aanhalen is dat je nooit iedereen kan noemen, ik hoop dat me dat wordt vergeven. Ik benoem graag de mooie ontwikkeling die gezellige festivals als Rooi Vol Koren, Pleinpop en Pop & Colour doormaken en het veelbelovend debuut van Beholders als documentairefestival. Zij hebben bestaansrecht verworven naast de grotere festivals in Meierijstad die landelijke aantrekkingskracht hebben. De CHV Academy van Phoenix Cultuur, die met steun van diverse lokale bedrijven, het onderwijs en de gemeente kunstlessen verzorgd in vele schoolklassen in Meierijstad, is ook een voorbeeld van die ondernemerszin. Ik denk zeker ook aan het Brabants Muziek-Theater (BMT) die zowel jeugd- als volwassenmusicals maakt en landelijke erkenning kreeg de afgelopen jaren voor de kwaliteit die zij levert. We hebben een prachtig theater aan de Noordkade en een dito podiumzaal in Schijndel geopend deze bestuursperiode. Onze bibliotheek behoort tot de top van Nederland, onze Cultuurkade organiseert veel activiteiten in het onderwijs, we hebben actieve harmonieën en fanfares, een jonge en enthousiaste stadsdichter, een bruisend carnavalsleven en ga zo maar door. Ik kan daar als wethouder kunst en cultuur alleen maar blij van worden. Alle reden ook om voor de cultuur te blijven knokken in deze tijd.”