Leefgoed? Blijf goed!

29 april 2021

Tijdens de commissievergadering benoemde ons nieuwe commissielid Loes van Dommelen het al: PvdA Meierijstad is enthousiast over het concept van Leefgoed en het realiseren van het Kloosterkwartier in Veghel. Inclusief de 50% sociale huur die de zusters hebben ‘afgedwongen’. Maar om dat zo te kunnen houden, wil de PvdA dat er wordt afgesproken dat die sociale huur minimaal 25 jaar ook sociale huur blijft. Om te voorkomen dat de huizen binnen de kortste tijd tegen woekerprijzen worden verhuurd dan wel verkocht. Tijdens de raadsvergadering van 29 april dienden we daarvoor een motie in.

Leefgoed: een mooi en warm concept
De Zusters willen het gebouw en kloosterterrein goed achterlaten waarbij hun gedachtegoed wordt gerespecteerd. Dit heeft in het voorstel vorm gekregen in het samenwerken tussen organisaties en domeinen, het organiseren van activiteiten door organisaties en het sneller, efficiënter en beter maken van de zorg. En de zusters wilden ook dat 50% van de gebouwde woningen sociale huur zou zijn. Hartstikke mooi.

De PvdA ziet mogelijkheden om de samenwerkingen nog verder uit te breiden. Er zijn nog veel andere mooie initiatieven, zoals het Pieter Breughelhuis, Maar we vinden ook dat voorkomen moet worden dat het Leefgoed-concept geen verzamelbak moet worden van activiteiten en organisaties die vooral gericht zijn op extra omzet. Initiatieven moeten écht gericht zijn op gezondheid, wonen, leren, ontmoeten en (be)leven.

De PvdA vindt het goed om te zien dat het Leefgoed-concept ook elders in Meierijstad navolging lijkt te krijgen en volgt de ontwikkelingen met belangstelling.

Sociale huur
Voor de PvdA is het belangrijk dat er betaalbare woningen komen en blijven. N.a.v. de commissievergadering bleek dat er in de zogenoemde anterieure overeenkomst dit voor 15 jaar is gegarandeerd. Voor de PvdA is dat te weinig. We willen dan ook aan het college vragen om ervoor te zorgen dat die anterieure overeenkomst wordt aangepast, in overleg met de ontwikkelaar, en dat daarin een termijn van minstens 25 jaar wordt opgenomen in plaats van de huidige 15 jaar. De motie is hier te vinden.
Daarnaast willen we dat het college voortaan bij alle projecten waar sociale huur wordt gerealiseerd die 25 jaar-grens gaat hanteren. Dan voorkomen we dat we over 15 jaar opnieuw met een tekort aan betaalbare huizen komen te zitten.

Het liefst zagen we dat de sociale huurwoningen in handen komen van de woningcorporatie, toch een organisatie die geen winstoogmerk heeft zoals een projectontwikkelaar dat wel heeft. Het is echter (wettelijk) niet mogelijk om dit zo maar te regelen. Tijdens de raadsvergadering hebben we het college toch meegegeven dat de PvdA in het algemeen de voorkeur heeft dat sociale huurwoningen, zoals die in het Kloosterkwartier, bij voorkeur in handen komen van een woningcorporatie. We hopen dat het college hiernaar, waar mogelijk, naar blijft streven.

Besluiten
PvdA Meierijstad kon uiteraard van harte instemmen met het bestemmingsplan voor het Kloosterkwartier Veghel. De motie waarin wij opriepen tot het streven naar het behoud van sociale huur voor minstens 25 jaar i.p.v. de 15 jaar die nu in overeenkomst staat, trokken we in. De wethouder zegde namelijk toe om met de ontwikkelaar in gesprek te gaan, maar kon overigens geen garantie bieden dat de overeenkomst zou worden aangepast, en vertelde bezig te zijn met het opstellen van een doelgroepenverordening. Dat gaf ons voldoende vertrouwen dat in komende gevallen (nog) betere afspraken rondom sociale huur gemaakt kunnen worden.
Daarnaast nog een bijzondere vermelding van de inbreng van de heer Verkuilen van Gemeentebelang. Die benaderde het vraagstuk rond de sociale huur vanuit de economische kant: een termijn van 15 jaar biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om woningen te kunnen verkopen met achterstallig onderhoud waarvoor de ontwikkelaar niet meer verantwoordelijk is, maar waarbij dus de kopers of een eventuele vereniging van eigenaren voor deze kosten komen te staan. Om die reden wilde hij onze motie wel steunen. Net als de mevrouw Wouters van de SP overigens, maar dan om compleet andere redenen.

Alle stukken voor de raadsvergadering zijn hier te vinden.

Afbeelding van Sabine van Erp via Pixabay