Leerlingenvervoer Meierijstad: geen problemen?

Door Arie de Zwart op 10 april 2021

Het is belangrijk dat leerlingenvervoer van kwetsbare leerlingen naar speciale scholen op orde is. Omdat we daar als PvdA-fractie weinig over horen, wilden we toch even ons licht opsteken hierover. De laatste evaluatie dateert namelijk alweer uit 2017/2018.  We zijn dus benieuwd naar “nieuwe” geluiden vanuit gebruikers. Raadslid Arie de Zwart heeft daarom verschillende gesprekken gevoerd met ouders van kinderen die gebruik maken van leerlingenvervoer en met ambtenaren. Hij heeft niet gehoord dat er ernstige problemen waren die duiden op fouten in het systeem of in de behandeling van kinderen of ouders. Dat is goed nieuws!

Signalen: geef ze door!
De inventarisatie van Arie was beperkt, hij heeft immers geen uitgebreid onderzoek uitgevoerd maar een korte verkenning gedaan. Mochten er toch ervaringen zijn dat er zaken niet goed lopen rond het leerlingenvervoer, dan horen we die als fractie van PvdA Meierijstad uiteraard graag! U kunt daarvoor contact opnemen met Arie de Zwart.

Leerlingenvervoer
Als een kind een handicap of beperking heeft, kan het zijn dat hij of zij naar een speciale school moet. Als die speciale school minimaal 6 kilometer van de dichtstbijzijnde ‘normale’ school is, kan er gebruik gemaakt worden van leerlingenvervoer. De gemeente kan dan vergoedingen toekennen voor vier verschillende soorten vervoer:

• Een fietsvergoeding
  • Een vergoeding openbaar vervoer
  • Een vergoeding aangepast (taxi)vervoer
  • Vergoeding met eigen vervoer

Op de website van de gemeente staat alle informatie hierover.

Afbeelding van Joshua Choate via Pixabay

Arie de Zwart

Arie de Zwart is woonachtig in Schijndel en raadslid voor de PvdA-Meierijstad. In het dagelijks leven werkt hij als financieel manager.

Meer over Arie de Zwart