Meer groen voor koelte !!!

Door Marsja Derks op 20 augustus 2020

Leven in een stedelijke omgeving tijdens een hittegolf

Het komt de laatste jaren steeds vaker voor dat we meer dagen achter elkaar tropische temperaturen hebben. Deze maand is zelfs een record gevestigd met die 8 dagen aan éen stuk. In een stedelijke omgeving is het al gauw nog 5 graden warmer dan in een groene omgeving. Steen en beton nemen warmte op. Er hangen meer airco’s, die warmte toevoegen…. En door alle leidingen onder de bestrating is het nog niet zo makkelijk om extra bomen te planten, die zouden kunnen zorgen voor schaduw en verdamping. De Universiteit van Wageningen heeft berekend dat één boom net zoveel verkoeling geeft als tien airco’s.

Fontein op de Markt van Veghel. De foto is van de auteur.

Inmiddels woon ik alweer 13 jaar in het centrum van Veghel, waarvan 8 jaar met mijn hond Lex. Ideaal voor mij. Iets minder voor hem en vooral nu. Echt een stuk wandelen zit er voor hem nu niet in: het is te heet, hij raakt oververhit.

Mijn appartement heeft grote ramen op de zuidkant en is gesitueerd onder een plat dak. Ondanks een verrijdbare airco en ventilatoren halen we binnen temperaturen tot ruim boven de 30 graden. Dan denk je: gewoon een airco met buitenunit aanschaffen. Een flinke aanschaf, maar zeker de moeite waard.

Toch niet zo vanzelfsprekend. In een koopappartement ben je automatisch lid van een Vereniging van Eigenaren. In beginsel heb je een akte met afspraken voor het gebruik van het gebouw. Tijdens ledenvergaderingen worden (met meerderheid van stemmen) beslissingen genomen over extra afspraken, die voor iedereen gelden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het plaatsen van rolluiken of andere zonwering.

Logeren

In onze VvE is er in ieder geval (nog) geen toestemming een airco of zonwering op de buitengevel te plaatsen. Het is ook lastig om toestemming te krijgen het platte dak te isoleren en dit gefinancierd te krijgen, daarvoor is toestemming nodig van een meerderheid van de bewoners, terwijl alleen de bewoners van de bovenste verdiepingen ervan zouden profiteren. Mijn persoonlijke oplossing de afgelopen jaren is om in hete periodes bij familie te gaan logeren, waar er meer mogelijkheden zijn om de hitte te vermijden.

Op je leefomgeving heb je als bewoners en politiek zeker invloed. De overheid heeft in deze zelfs een taak: Klimaatadaptatie. Dat is het proces, waarbij de samenleving zich aanpast aan het veranderende klimaat en de schadelijke gevolgen ervan probeert te beperken. Gelukkig hebben wij in dit land de middelen en kennis om ons aan te passen aan de effecten van temperatuurstijging, droogte, meer extreme neerslag, wateroverlast en de luchtkwaliteit.

Meierijstad

Beplanting in het steegje tussen de 2 modezaken aan de Hoofdstraat. De foto is van de auteur.

In Meierijstad zijn er gelukkig al vele voorbeelden van goede maatregelen. Om erg trots op te zijn is dat er onder de kunstgrasvelden van Sportpark de Neul regenwater wordt opgeslagen in een ondergrondse waterberging. Wat betreft de stedelijke omgeving ervaar ik zelf de positieve effecten van genomen maatregelen, o.a. dankzij de beplanting op het plein Molenwieken, in het steegje tussen de 2 modezaken aan de Hoofdstraat en met de olijfbomen in bakken in de Molenstraat te Veghel. De fontein, die we sinds 2 jaar daar op de markt hebben, draagt ook bij. Wie het aandurft, laat zich er nat worden, maar alleen al de aanwezigheid van water geeft een gevoel van verfrissing.

Overbelasting door regenwater

Helaas zijn we er nog lang niet. Afgelopen week was er sprake van overbelasting van de riolering door een zware regenbui. Onze parkeerkelder liep onder. Meer waterbuffers zijn dus nodig om regenwater de gelegenheid te geven te infiltreren zonder overlast te geven. Die buffers worden mogelijk opgenomen in de parkeerterreinen in het nieuwe plan voor de omgeving van het stadhuis, maar dit is geen oplossing voor het hele centrum.

Uiteraard kunnen we als bewoners ook nog zelfs iets doen. Zo zouden wij de regenpijpen van ons gebouw mogelijk van het riool kunnen afkoppelen. Of ons platte dak beplanten, mogelijk zelfs met subsidie! Als iedereen z’n tandje bijdraagt, gaat ons die klimaatadaptatie lukken! Meer informatie is te vinden op: meierijstad.nl/duurzaamheid.

Het centrum wordt gelukkig dus steeds groener, maar wat mij en mijn hond betreft graag ‘gas erop’!
Ik wens alle bewoners, die hun woning afgelopen week niet gekoeld kregen tot een acceptabel leefklimaat, veel groen toe in hun omgeving!

Groen

Ik leef in mijn kleine voortuin
Midden in de stad.
De olijf en appelboom geven koelte
En landelijke rust.

Genoeglijk keuvelen coronavirus of niet over hekje en heg .
Afstand en toch dichtbij in ons
Groene stadstuintje en nog goed voor het milieu ook.

Lopend door de grote stad zie ik alle stadstuintjes en ik hoop dat er in onze gemeente velen volgen, meer groen op straat!

René Hildesheim