Menno Roozendaal: “Snellere hulpverlening moet problematische schulden helpen tegengaan”

Door Henk Engelmoer op 24 september 2018

In de Tweede Kamer zijn de algemene beschouwingen gaande, ver weg van het werkcafé in het gemeenthuis van Meierijstad, waar ik PvdA-wethouder Menno Roozendaal ontmoet. Als het gaat over dividend-belasting zijn we het roerend eens met de complete oppositie: niks niet afschaffen, de twee miljard gebruiken voor bijvoorbeeld het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van politieagenten, leraren, werkers in de gezondheidszorg en/óf gebruiken voor de broodnodige verbetering van de ouderenzorg….

Of de wethouder iets positiefs in de begroting heeft kunnen ontdekken, met name op zijn vakgebieden?

Verrassend snel komt er een antwoord: “Ik ben blij met de aankondiging dat de gemeenten weer de regie gaan voeren over de inburgering. Nu zijn de betrokken mensen daar zelf verantwoordelijk voor en als iets duidelijk is geworden, dan is het wel dat dit niet werkt.”

Menno schildert op dit punt nieuw gemeentelijk beleid waarbij instellingen als WSD/IBN, scholen, bibliotheken, welzijnsinstellingen, Vluchtelingenwerk en voorts vrijwilligers een belangrijke rol moeten gaan spelen.

Problematische schulden

Een ander aspect waarop hij wijst is dat van de problematische schulden: “Niet zelden is de overheid één van de veroorzakers. Zie naar het geklooi met de diverse toeslagen die via de belastingdienst worden verrekend. Om te beginnen moet de beslagvrije voet naar een aanvaardbaar niveau.” Die beslagvrije voet is het bedrag waarover iedereen met schulden maandelijks moet kunnen beschikken en daarmee is het geen onderdeel van de ruimte om schulden af te lossen. Menno zou ook graag zien dat wanneer het gaat om die problematische schulden, de hulpverleningstrajecten eerder op gang komen.

Menno maakt naar aanleiding van de algemene beschouwingen een aanvullende opmerking: “We moeten de rol van de overheid ook niet overdrijven. Hier in Meierijstad zien we dagelijks hoe kleinere gemeenschappen zelf heel krachtig kunnen reageren. Daarin zijn de problematieke hier heel vaak niet vergelijkbaar met die in het westen van het land.”

ZZP-boost

Op 27 september opent Menno Roozendaal een zogeheten ZZP-boost die in het CHV-gebouw aan de Veghelse Noordkade wordt gehouden. Het is een initiatief van AgriFood Capital en WSP Noordoost-Brabant. Wat is daar het gemeentelijk belang?

De wethouder: “We hebben gezien dat tijdens de economische crisis van een paar jaar terug, de werkgevers risicomijdend zijn gaan denken. Dat gebeurde niet alleen in de bouw en de nijverheid, maar bijvoorbeeld ook in het onderwijs en de culturele sector. De werknemer met een vaste baan heeft plaats gemaakt voor een zelfstandige die per klus wordt ingehuurd. Bij deze nieuwe zelfstandigen die we ZZP’ers zijn gaan noemen, is vooral de sociale zekerheid nagenoeg verdwenen. In eerste instantie hebben de meesten de inkomensderving nog wel weten op te vangen met het partnerinkomen, maar je ziet nu dat de rek die dat gaf, is verdwenen.”

“Met de bijeenkomst,” aldus Menno, “willen we bijvoorbeeld aanzetten tot het verbeteren van ondernemersvaardigheden en het ontwikkelen van netwerken. Dat moet dan weer leiden tot een inkomen dat deelname aan de sociale zekerheid garandeert.”

De wethouder maakt nog wel een nuance: “Ik heb het niet over alle ZZP’ers. Van oudsher kennen we zelfstandige beroepen als accountants, tandartsen, notarissen, ondernemers, detaillisten en zo meer die zich gelukkig doorgaans geen zorgen hoeven te maken over hun sociale zekerheid. Dat is in dit geval niet de doelgroep.”