Moderne tijden: wortels en vleugels

Door Silvia Derks op 29 november 2021

Ademloos hebben fractievoorzitter Sikko Oegema en commissielid Silvia Derks geluisterd naar Floris Alkemade die namens de Raad van Verbeelding Meierijstad een tussenstand presenteerde. De presentatie had de verwarrende titel “Moderne tijden: wortels en vleugels”.

Helemaal gerust waren we er niet op. Een club van prominenten uit Meierijstad die zou gaan dromen en vergezichten zou creëren. Waar zou dat heen gaan? Kunnen we er wel wat mee? We gaven het voorstel destijds het voordeel van de twijfel. Ook omdat deze prominenten volkomen belangeloos hun medewerking verleenden.
Het verhaal, of eigenlijk meer een droom, bracht ons van de geschiedenis van Meierijstad en de drie kernen naar de verre toekomst. Waarin Meierijstad werd gepositioneerd naast BrainPort, een stad van virtualiteit, als Meierijstad, een stad van realiteit. En een volkomen fictieve verbeelding van een grachtengordel à la Amsterdam als verbinding tussen de kernen Sint-Oedenrode, Schijndel en Veghel. Niet omdat het zo moet worden, maar gewoon, omdat je het kunt verbeelden.

Het verhaal is terug te lezen en terug te kijken. We raden het u aan, want navertellen kunnen we het mooie verhaal van Floris niet. Wel hebben we een paar van de vele, mooie citaten:

“Verlangen naar verandering is belangrijk”

“Luilekkerland Meierijstad”

Over de gemeentelijke fusie:

“Van logische administratieve eenheid naar een logische gemeenschappelijke identiteit”

“Binding is niet hetzelfde als gelijkschakeling”

En wat ons als fractie van de PvdA erg aansprak waren de volgende uitspraken:

“Solidariteit zal de uitdaging van de toekomst zijn”

“Het ware gezicht van een beschaving is hoe je met de meest kwetsbaren in de samenleving omgaat”

Als Herna Verhagen, CEO van PostNL en ook lid van de Raad van Verbeelding, de presentatie had gehouden, zouden we de laatste citaten overigens wel ongeloofwaardig hebben gevonden. Hart zal het met ons eens zijn.

We kijken uit naar het eindverhaal en laten ons graag nog verder inspireren!

En tot die tijd stellen we iedereen de vraag: “Waar ga je heen in Meierijstad als de zon schijnt?”. Een prachtige vraag van het jongste lid van de Raad van Verbeelding.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks