Mythologisch beeldhouwwerk bij voormalig ziekenhuis Veghel zal herinrichting overleven

Door Henk Engelmoer op 23 april 2018

Na vragen van PvdA-raadslid Arie de Zwart heeft het gemeentebestuur van Meierijstad laten weten dat het op de Griekse mythologie gebaseerde kunstwerk bij de voormalige polikliniek van het ziekenhuis in Veghel na de realisatie van het plan ‘Kloosterkwartier’ in die omgeving opnieuw een plaats gaat krijgen.

De sculptuur van Karin Daan en Huib Fens uit 1989 verwijst naar het beroemde gedicht Odyssee van de Griekse schrijver Homeros. In dit verhaal dat rond 800 v.Chr is geschreven, verhaalt de schrijver over de reizen van Odysseus na afloop van de Trojaanse oorlog. Een grote golf zeewater werpt hem uiteindelijk terug naar zijn thuis op het eiland Ithaka.

Het beeld van Daan en Fens toont de golf en symboliseert daarmee dat iedereen, met welke kwaal dan ook, terecht kan in de veilige omgeving van het ziekenhuis.

De gemeente laat wel weten dat het op het moment nog onmogelijk is precies aan te geven waar en wanneer het beeldhouwwerk terugkeert. Dat heeft te maken met het nog niet definitief zijn van de plannen voor herontwikkeling van het terrein. Voorts laat de gemeente weten dat herplaatsing gebeurt onder verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar.