Niet voor een dubbeltje op de eerste rang!

Door Henk Engelmoer op 23 juni 2020

PvdA-raadslid Arie de Zwart gaat tijdens de raadsvergadering van juni proberen een meerderheid te krijgen voor zijn idee om het bedrag dat bouwers moeten neerleggen wanneer ze in hun projecten geen 25% sociale woningbouw realiseren, aanzienlijk te verhogen. Is in het college-voorstel sprake van een compensatie van € 11.600; De Zwart komt met een voorstel waarbij de zogeheten vereveningstoeslag kan oplopen tot € 55.000. Medestanders en dus mede-indieners van het amendement zijn op dit moment Hart en D66.

Als al eerder beschreven heeft het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meierijstad geconstateerd dat die verplichte 25% sociale woningbouw niet altijd haalbaar, wenselijk of noodzakelijk is. Het betekent dat de gemeente nu alleen kan meewerken aan plannen die tegemoet komen aan die 25% sociale woningbouw. Daar wil de gemeente van af kunnen wijken, deels door uitruil mogelijk te maken en wanneer dat niet mogelijk is, middels financiële compensatie. In het plan van aanpak wordt de verevening vastgesteld op € 11.600. De bouwer die in gebreke blijft moet een dergelijk bedrag per woning storten, de bouwer die tot meer dan die verplichte 25% sociale woningbouw komt, kan daarvoor per woning dat bedrag ontvangen.

Een schijntje
Eerder noemde De Zwart dit al een ‘schijntje’: “Die € 11.600 is natuurlijk maar een schijntje. Daar zal geen ontwikkelaar van wakker liggen. Waar we dus voor moeten waken is dat deze regel niet te pas en onpas gebruikt gaat worden.”
Om het niet bij woorden te laten, is het raadslid zelf aan de slag gegaan: “In tegenstelling tot het voorstel van het college, dat uitgaat van de grondprijs en dan ook nog het aantal vierkante meters van een sociale woning, gaan wij in onze berekening uit van de stichtingskosten van de woningen. Prijzen van rijtjeswoningen en hoekwoningen variëren van € 220.000 tot € 350.000 en tweekappers en vrijstaand van € 400.000 tot € 700.000.”
Ter vergelijking, het raadslid becijfert de kostprijs van een sociale huurwoning rond de € 220.000, opgebouwd uit grondkosten, relatief geringe bouwkosten, ook beperkte bijkomende kosten als winst en risico en het nagenoeg ontbreken van marktwerking.
De Zwart: “De vrije sector heeft een grotere kavel met dus hogere grondkosten, hogere bouwkosten, hogere bijkomende kosten als winst en risico, marktwerking ook en bedenk daarbij dat aan al deze stappen verdiend wordt. Een bijdrage van € 11.600 is in dat verband zodanig laag dat het probleemloos in de stichtingsprijs verdisconteerd kan worden.”
Het PvdA-raadslid gaat daarom voorstellen de gemiddelde prijs aan te houden voor de vereveningstoeslag. Bij woningen tussen de € 220.000 en € 350.000 komt hij dan op een compensatie van 28.500, bij die tussen de € 400.000 en € 700.000 op € 55.000.