“Niets doen kan niet meer!” Of toch wel?

Door Silvia Derks op 7 januari 2021

Op 2 juli 2020 stemde de PvdA, net als de gehele gemeenteraad, voor een motie van de fractie van HIER. Het college kreeg daarmee de opdracht een plan te maken om bewustwording rondom en voorkomen van discriminatie en racisme te maken. Het college kwam half december met dat plan, dat helemaal geen plan is. Een gemiste kans vindt PvdA Meierijstad.

Weinig meldingen
In het plan dat geen plan is, maar een opsomming van wat we toch al doen, staat dat er maar weinig meldingen van discriminatie worden gedaan. Maar dat is, wat ons betreft, maar een deel van het verhaal. Dat heeft te maken met aangiftebereidheid en met bekendheid over waar je aangifte zou kunnen doen en wat dat dan oplevert. Maar vooral met het feit dat je waarschijnlijk vervelende ervaringen in het dagelijks leven niet zo snel meldt of aangifte daarvan doet. Vervelende opmerkingen als je bij de speeltuin staan, langs het voetbalveld of in een winkel. In het voorbij lopen een opmerking naar je hoofd krijgen of genegeerd worden. Wat doe je daarmee? Wij denken daarom dat de meldingen die wél zijn gedaan het topje van de ijsberg zijn. Dus de conclusie van het college dat het beperkte aantal meldingen (in totaal ongeveer 20 in 2020) geen aanleiding geeft tot extra inspanningen, is wat ons betreft te makkelijk.
Als u een melding van discriminatie wilt doen, kunt u overigens hier terecht.

Zwarte Piet
Wat we ook erg makkelijk en struisvogelachtig vinden is de passage over Zwarte Piet. Daar wordt alleen gemeld dat er mogelijk veranderingen komen, maar het college neemt hierover zelf geen standpunt in. Terwijl juist dat standpunt die veranderingen een impuls zouden kunnen geven. Ook dat vinden we te gemakkelijk.

HIER
Het initiatief voor de motie kwam destijds van HIER. We verwachten dan ook dat die fractie, net als wij, ontevreden is over de notitie die er nu ligt en het onderwerp opnieuw wil agenderen. Wij zullen dat wederom van harte steunen. Wij zijn er nog niet mee klaar. “Niets doen kan niet meer!”

De notitie van het college kun je hier vinden: Notitie anti-discriminatie gemeente Meierijstad
Ook de media hebben er inmiddels over bericht, zoals: TVSchijndel, Stadskrant Veghel en OmroepMeierij,
De koppen zeggen veelal dat de gemeente zich meer inzet op het voorkomen van discriminatie. Maar in feite is het dus vooral een weergave van wat er al gedaan wordt, niet wat er méér gedaan gaat worden.

Silvia Derks

Silvia Derks is woonachtig in Veghel en raadslid namens de PvdA-GroenLinks Meierijstad. Silvia is werkzaam bij de Provincie Noord-Brabant als strategisch adviseur van de directie. Hier vind je een interview met Silvia Derks op de site van de gemeente.

Meer over Silvia Derks