Nogmaals over zonneparken en windmolens

Door Sikko Oegema op 10 februari 2020

Er zijn weinig dossiers die zo’n impact hebben op de burgers van Meierijstad als de energietransitie. De urgentie is duidelijk, de oplossing minder. Want er is nog veel onduidelijk, technologische ontwikkelingen volgen elkaar op en er zijn grote en ingrijpende maatregelen nodig om de ambities te realiseren. Wat wel duidelijk is, is dat er al kaders liggen (landelijk en provinciaal) waar we mee aan de slag moeten. Wat ook duidelijk is, is dat we als Meierijstad de ambitie hebben om onze eigen energie op te wekken.

Sikko Oegema (links) tijdens een inspraakavond over energietransitie in Zijtaart

De afgelopen weken zijn we veel in gesprek geweest met bewoners die bezorgd zijn over mogelijke ontwikkelingen en plannen.

Het belangrijkste dat naar voren kwam, is niet dat betrokkenen absoluut niks willen, maar dat ze niet het gevoel hebben dat ze fatsoenlijk bij het traject worden betrokken.
Dat ze mee mogen denken en hun inbreng leveren.
Dáár hebben het college en wij als raad een steek laten vallen.
Daarop zijn we te weinig alert geweest. Wij gingen er van uit dat het aanwijzen van de zoekgebieden voor windmolens startpunt zijn voor de gesprekken en zeker niet het eindstation.
Dat had beter gemoeten, dat moet beter.

Warm hart voor ECM

De Energie Coöperatie Meierijstad (ECM) wil het platform zijn om te komen tot dat gemeenschappelijke en duurzame energiebedrijf waarin burgers individueel of als gemeenschap participeren. Ons zonnepark, onze molen!

Wij zijn blij met het aanbod van Energie Coöperatie Meierijstad en denken dat dit zeker een belangrijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van het (vervolg)proces. Wij zullen dat met belangstelling volgen.
Wij dragen dat initiatief een warm hart toe.

Achter het raadsvoorstel voor zonneparken

Wat betreft het voorstel. Wij kunnen ons scharen achter de kaders voor de zonneparken. Dit is een doorwrocht voorstel. Op enkele punten zouden wij het voorstel wel willen wijzigen, maar daarvoor hebben we gezamenlijke amendementen ingediend en de afspraak is daar dan niet nu het woord over te voeren.

Met name het opwekken van windenergie en de plaatsing van windturbines houdt iedereen bezig. Het plaatsen van windturbines heeft immers grote gevolgen. Er is vrees voor overlast en specifiek voor overlast in bijvoorbeeld natuurgebieden.
In de commissievergadering twee weken geleden heeft de PvdA al uitgesproken het niet wenselijk te achten windmolens te plaatsen in Wijboschbroek, wij blijven daarbij. In een amendement zoals we dat vanavond mede indienen hebben we dat ook verwoord.

Vanavond gaat het over de afwegingskaders zonne-energie en zoekgebieden windenergie. Het gaat niet over energiebesparing. PvdA is voornemens in de volgende raadscyclus een motie vreemd in te dienen om extra in te zetten op energiebesparing, maar de wethouder duurzaamheid heeft eerst een evaluatie van het actieplan horend bij de duurzaamheidsvisie toegezegd. Dat willen we eerst afwachten.

Er ligt een belangrijke taak, een stevige opdracht.
We zijn het ons als Meierijstad verplicht om dit goed en zorgvuldig te regelen!

Sikko Oegema

Sikko Oegema is woonachtig in Schijndel en Lid van het Algemeen Bestuur Waterschap Aa En Maas namens de PvdA Meierijstad.

Meer over Sikko Oegema