Opvang alleenstaande vluchtelingenkinderen?

11 maart 2020

Eind vorige week deed Mirjam van Esch van Hart een oproep om in actie te komen: honderden vluchtelingkinderen leven zonder ouders onder erbarmelijke omstandigheden.  Stichting Vluchteling, Vluchtelingenwerk en Defence for Children willen daarom dat Nederland ongeveer 500 weeskinderen uit de Griekse kampen ophaalt en opvangt. Uiteraard maakt ook PvdA Meierijstad zich zorgen over de situatie van deze weeskinderen. Dus het initiatief van Hart kunnen we dan ook ondersteunen.

Praktische vragen

Maar het zo maar aanbieden van opvang aan deze 500 kinderen, zoals inmiddels veel gemeentes zoals Leiden en Amsterdam deden, levert toch praktische vragen op. Kan een een gemeente als Meierijstad wel de goede opvang bieden en met name ook de continuïteit daarin. Want het gaat veelal om getraumatiseerde kinderen die extra ondersteuning nodig hebben en de Nederlandse taal nog niet spreken. Hoe organiseren en betalen we dit in een situatie waar de jeugdzorg toch al onder druk staat?

Op het recente PvdA congres werd een motie aangenomen met de strekking dat we als Nederland een deel van de kinderen op moeten op halen en op moeten vangen. Voor ons een bevestiging van ons eigen standpunt.

De eerste verantwoordelijkheid ligt nu bij de landelijke overheid

De eerste verantwoordelijkheid voor de opvang van de kinderen ligt nu bij de landelijke overheid. Wij als gemeente Meierijstad, kunnen net als andere steden het signaal afgeven dat we vinden dat de kinderen geholpen moeten worden.

Als de kinderen naar Nederland komen, zullen ze opgevangen worden door professionele organisaties die ook de benodigde ondersteuning organiseren. Wat Meierijstad kan bieden is ruimte voor opvang en uiteraard meedenken over passende oplossingen per kind.

Niet wegkijken!

PvdA Meierijstad vindt dat we niet weg moeten kijken, door de brief te ondertekenen zetten we extra druk op de landelijke overheid. En mochten er kinderen naar Meierijstad komen verwachten we van het college van de gemeente Meierijstad dat zij zich inspannen het uiterste te doen om de kinderen goed op te vangen en een veilige en goede toekomst te bieden.