Over OZB, rookvrije speelplaatsen en 14 euro: de begroting 2021

16 oktober 2020

Het was de op een na laatste begroting van deze bestuursperiode die de commissie besprak op 15 oktober. We zijn er nog niet, maar het ambitieus coalitieprogramma, waarin veel van de PvdA-doelstellingen zijn overgenomen, is toch al voor een groot deel gerealiseerd. Hierna volgt onze bijdrage voor de commissievergadering ervan. De begroting wordt in de raadsvergadering van 5 november vastgesteld.

OZB-verhoging en uitgaven
Het was een aantal jaren gelukkig niet nodig, maar nu is er dan toch een extra stijging van de OZB van 2%. Bovenop de zogenaamde trendmatige verhoging van 2% om de stijging van kosten op te kunnen vangen. In eerste instantie wat vreemd zo’n extra verhoging, omdat de begroting de komende jaren een overschot laat zien. Maar de PvdA kan zich daarin toch vinden, want hoe moeten we anders het voorzieningenpeil in Meierijstad op een hoog niveau houden én zorgen we ervoor dat ook de komende bestuursperiode er hiervoor genoeg geld is? Overigens gaat het dan, rekende wethouder Goijaarts ons voor, om € 7 euro per jaar voor een woning van 3 ton.

Duurzaamheid
We openden dit onderwerp met de wens dat het toch mooi zou zijn als Bouwend Nederland volgend jaar Meierijstad (en niet de provincie Noord-Brabant), uitroept tot de meest duurzame publieke opdrachtgever.
De PvdA vindt dat wij als burgers en raad van Meierijstad overigens weinig mee krijgen van hoe goed Meierijstad, een fairtrade gemeente, het doet op het gebied van duurzaamheid.
Het college verwijst naar de duurzaamheidsrapportage 2019. Maar die rapportage staat vol met algemeenheden en schiet daarmee z’n doel voorbij. PvdA riep het college daarom op om veel concreter te rapporteren over wat er gebeurt op het gebied van duurzaamheid.

Een voorbeeld is het project Steenbreek, bedoelt om burgers te stimuleren om de stenen in hun tuin te vervangen door groen (onder meer om hittestress te voorkomen in de lange en droge zomers). De uitkomsten en effecten zijn niet duidelijk (het is bijvoorbeeld onbekend hoeveel stenen inmiddels door groen zijn vervangen).

Zorgen hebben we over het draagvlak van de plannen uit de regionale energie strategie (RES). Veel burgers denken weliswaar groen, als zij zelf maar niet de lasten ervan ondervinden (zoals windmolens en zonnevelden in de buurt). Maar toch zal iedereen hierin een bijdrage moeten leveren. We vroegen het college hieraan veel meer aandacht te schenken. Onder meer door initiatiefnemers van wind- en/of zonneparken financiële én ruimtelijke participatie van omwonenden serieus te nemen. We kunnen het ons niet veroorloven dat deze missie vertraagt.

Leefbaarheid: rookvrije kinderspeelplaatsen
De jeugd heeft de toekomst en daar moeten we als gemeente extra zuinig op zijn en hen helpen met een goede start. Hoe mooi zou het bijvoorbeeld zijn als kinderen opgroeien in een rookvrije omgeving? Landelijk zijn hiervoor initiatieven, maar als gemeente kunnen we zelf ook veel doen. Daarvoor zullen wij bij de raadsvergadering een motie indienen met als strekking dat de gemeente ervoor zorgt dat alle speelplaatsen in Meierijstad, waar de gemeente eigenaar van is of zeggenschap over heeft, rookvrij worden. Redelijk eenvoudig te realiseren door, net als sportaccommodaties en scholen, bordjes neer te zetten.

Minimumloon naar € 14 per uur
Tijdens een informatie-avond op 8 oktober jongstleden hebben we gehoord en gezien hoe belangrijk het is dat mensen een fatsoenlijk inkomen hebben. Veel vitale beroepen die tijdens de Corona-crisis in beeld kwamen, worden laag betaald. Werknemers verdienen vaak niet meer dan € 10 per uur. Toen het minimumloon werd ingevoerd, werd vastgesteld dat dit loon minimaal 65% van het gemiddelde inkomen moest zijn om fatsoenlijk van te kunnen leven. Inmiddels is dat percentage gedaald naar 43%. Zelfs al werk je fulltime, kun je hier niet van rondkomen.
Kortom, tijd om hier wat aan te doen. Dat is weliswaar een landelijk traject, maar als gemeente kunnen we zélf ook wat doen. Een loon van minimaal € 14 voor de medewerkers. Daarvoor gaat de PvdA bij de raadsvergadering een motie indienen.

Woningbouw
De niet aflatende en continue aandacht van de PvdA voor woningbouw begint haar vruchten af te werpen. Alleen, het zou allemaal wat sneller moeten. Prestatieafspraken maken met de woningbouwcorporaties is belangrijk, maar dat geldt ook voor écht luisteren en handelen naar de adviezen van corporaties. Voor Schijndel zou het bijvoorbeeld goed zijn om toch eens te kijken naar de lap grond aan de rand van het dorp waar 250 à 300 woningen gerealiseerd kunnen worden.

En áls er een nieuwe wijk gebouwd wordt, zoals Veghels Buiten, moet het woonklimaat ook op orde zijn. Zoals een school in de buurt. Momenteel onderzoekt de PvdA samen met D66 de mogelijkheden daartoe en mogelijk wordt hiervoor te zijner tijd hierover een motie ingediend.

Conclusie
De begroting is weliswaar sluitend, maar we hebben nog veel te doen op onder ander het gebied van duurzaamheid en woningbouw. Maar de meest onzekere factoren zijn, uiteraard, de gevolgen van de Corona-crisis, en de kosten voor het hoge voorzieningenniveau in Meierijstad, waar we elke kern haar deel willen geven. Wij wensen u veel succes met de uitvoering.

De begroting kun je hier lezen (agendapunt 17). De raadsvergadering is 5 november. Daar zal het met name gaan over de ingediende moties van alle partijen, want de inhoudelijke bespreking vond grotendeels plaats in de commissievergadering.